Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er bunkers uit WO2 die ik legaal kan bezichtigen?

En dan doel ik met name op de binnenkant :)
Lijkt me interesant om gangenstelsels uit de 2e wereldoorlog te bezichtigen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een hoop bunkers zijn na de tweede wereldoorlog vol gestort met beton en afval, andere zijn door en voor verschillende Nederlandse krijgsmachten gebruikt. Veel daarvan zijn ook niet meer in gebruik en min of meer vrij toegankelijk. In de Hilversumse Trompenberg heb ik zo een oude bunker met veel kamers bij toeval ontdekt en bekeken. Nu zijn er gewoon huizen op/naast gebouwd en die hebben een 40 meter lange bunker in de tuin... Zo zullen er wel meer zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier wel wat informatie over 't Gooi, maar helaas niet direct waar welke bunker te bezichtigen is. http://oudgooietcetera.blogspot.com/2009/06/astmacentrum-heideheuvel.html

De vraag is, waar woont de vragensteller of hoe ver wil de vragensteller rijden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik weet dat er 1 ligt in Veenendaal vlak langs het spoor, maar heb geen idee of die te bezichtigen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die QuiCk01;

Ja hoor, in IJmuiden kun je het Bunkermuseum bezoeken, ingericht in het bunkercomplex dat onderdeel uitmaakte van de Atlantikwall. Ook kun je het Forteiland bezoeken, ooit deel van de stelling van Amsterdam, in WO2 door de Duitschers gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis niet bij de deur maar ben je een keer in de buurt (Schotland) wellicht de moeite waard! Ben er zelf geweest en was onder de indruk van de locatie, zowel onder als boven de grond....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Breendonk ,op twintig kilometer van Antwerpen is kan je het fort bezoeken.De folterdaden die er gepleegd werden worden getoond in een museum.Heel interessant maar ook bijzonder luguber en triest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, er zijn veel bunkers uit de tweede wereld oorlog te bezichtigen.

Een uitgebreide lijst van verwijzingen naar websites over Nederlandse en Belgische verdedigingswerken waaronder bunkers uit de tweede wereld oorlog is te vinden op:

www.forten.info
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Utrecht, maar ik weet niet of je de binnen kant mag gaan bezichten.
Misschien kan je eventueel bij de gemeente kan vragen...
succes..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je ff de tijd hebt kanje ook naar Duitsland rijden.
Bij Berchtesgaden ligt de Obersalzberg. Het verblijf van Hitler als ie niet in Berlijn was. Ook het Adelaarsnest is daar in de buurt. Er is daar een deel van het gangenstelsel te bezichtigen. Erg indrukwekkend. ER is daar uiteraard ook meer te zien zoals het het huis van Goring. DIt is het enige huis was niet is plat gegooid door de Amerikanen. En vanaf de Obersalzberg zie je als je naar boven kijkt dus het Adelaarsnest. ook deze is te bezichtigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loodmansduin, Den Hoorn, Texel.
Sowieso in de zomer, dag en nacht, vrij toegankelijk. Meerdere kamers, zelfs met periscoop. Wij zijn snachts geweest. Je kunt ook redelijk eenvoudig de bunker opklimmen. Supermooi uitzicht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding