Welke eeuw is 190 v.C.?

Voor de periode van 2001 - 2100 is het de 21e eeuw, maar hoe werkt dit voor het jaar nul?
Is 190 v.C. dan de eerste eeuw voor christus of de tweede eeuw voor christus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (3)

De tweede eeuw voor C lijkt mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de 2e eeuw voor Christus. 63 voor Christus kan namelijk niet de nulde eeuw zijn dus het kan niet de 1e eeuw voor Christus zijn. Het is dus de 2e eeuw v. C., maar de mensen in die tijd hebben dat waarschijnlijk nooit geweten omdat ze vantevoren niet konden weten wanneer Christus geboren zou worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2e eeuw voor christus.
Het is de periode dat de romeinen de middellandse zee beheersen. 69 v. Chr. romeinse Pompejus verovert Israël.
De christelijke jaartelling. Die begint bij de geboorte van Jezus Christus. Zijn geboortejaar is het jaar nul. Paus Gregorius (1502-1585) bedacht de christelijke jaartelling. Geleerden maakten voor hem een kalender, de Gregoriaanse kalender. Deze kalender is zo goed dat hij nog steeds wordt gebruikt. Volgens de christelijke jaartelling telt een jaar 365 dagen. In die tijd draait de aarde helemaal om de zon. Maar eigenlijk duurt dat een paar uur langer. Als je die extra uren bij elkaar optelt, heb je na vier jaar precies een dag over. Dat jaar heeft dan 366 dagen. Daarom voerde paus Gregorius een schrikkeljaar in. In een schrikkeljaar heeft februari 29 dagen in plaats van 28.
Dus pas vanaf de periode dat de geleerden voor de paus de gregoriaanse kalender maakten werd de geboorte van christus berekend en dus kon ook het jaar 190 voor chr. worden vastgelegd de 2e eeuw voor zijn geboorte.