hoe heette die koning die als eerste wetten maakte tegen machtsvergroting en machtsmisbruik?

heb het ooit met godsdienst verwacht, maar ben het vergeten. graag met bron. geloof dat hij uit arabië ofzo kwam.

Toegevoegd na 44 minuten:
hij kwam volgens mij ook op voor slaven, bescherming van persoonlijke eigendommen en rechtspraak. weet niet meer welke tijd hij leefde, maar iig ver voor christus. komt uit een godsdienst boek over ethiek. VWO bovenbouw. hoe dit boek heette weet ik niet meer, maar ik wil dit graag weten in verband met een filosofische discussie over ethiek op school.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je doelt op de wetten van Hammurabi of Hammoerabi. Dat is een bekend ijkpunt. Erg verlicht is dit wetboek niet, wel oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat was koning Solon van war nu Griekenland is, die in 594 voor de jaartelling alle mannelijke burgers stemrecht gaf en de macht aan de volksvertegenwoordiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je toevallig Montesquieu? Hij komt uit Frankrijk maar was wel de grondlegger van de Trias Politica, ofwel machtenscheiding (dus tegen machtsmisbruik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons zoontje was onlangs op school met het zogenaamde SCHERVENGERICHT (ook bekend onder OSTRACISME) bezig. Dit was een uitstekende methode van de oude Grieken om politieke leiders met te veel macht uit de stad (of het land) te verbannen. Je moet hierbij denken aan de periode van circa 500 tot 415 voor Christus. Jij spreekt echter over Arabie. Heb je nog een paar aanvullingen op je vraag ? Dit maakt het voor de Goeie Vraag achterban eenvoudiger om je een correct antwoord te geven. Wij lezen van je !

Omdat ik niet alles meer over de Oude Grieken weet, heb ik even op Wikipedia gekeken. Ik citeer :
Omstreeks 560 voor Christus, viel de macht in handen van de tiran Peisístratos, onder wiens zegenrijke bewind welvaart en kunsten bloeiden. Clisthenes ontnam in 508 voor Christus de adel zijn invloed en voerde een echt democratisch bestuur in.

Antwoord : ik wil dus graag CLISTHENES als antwoord op je vraag geven ! Hij was een gerespecteerde hervormer, die de geschiedenis als de stichter van de Atheense democratie is ingegaan.