Wat is het verschil tussen de unie van Atrecht en de unie van Utrecht?

Over de unie van Utrecht valt veel te vinden, maar op internet valt alleen maar te vinden dat de unie van Utrecht een reactie is op de unie van Atrecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel hier qua afspraken die hierin werden gemaakt, want het zijn wel twee aparte steden, maar over de unie van Atrecht is weinig bekend wat hierin werd vastgelegd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Over de Unie van Atrecht is best veel te vinden, en ook over de afspraken die zijn gemaakt (het traktaat).

"De Unie van Atrecht is een op 6 januari 1579 in Atrecht (Arras) gesloten overeenkomst tussen Artesië, het Kamerijkse, het Graafschap Henegouwen en Romaans-Vlaanderen (met de opmerkelijke uitzondering van Doornik als reactie op de opstand in de Nederlanden.

De gewesten kwamen het volgende overeen:

- Er was geen ruimte meer voor buitenlandse troepen;
- De Raad van State zou georganiseerd zijn als onder keizer Karel V;
- Twee derde van de leden van de Raad van State zouden met instemming van de Staten benoemd moeten zijn;
- Alle privileges van voor de opstand zouden worden hersteld;
- De katholieke godsdienst was de enige godsdienst. Elke andere godsdienst zou verboden worden.

De Unie van Atrecht werd op 17 mei 1579 gevolgd door het Traktaat van Atrecht, waarin deze gebieden zich verzoenden met Filips II van Spanje en Alexander Farnese, hertog van Parma. Hiermee werd de scheiding tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden ingezet."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Unie_van_Atrecht

"Op 6 januari 1579 wordt de Unie van Atrecht gesloten. De zuidelijke provincies van de Lage Landen verklaren zich hiermee trouw aan de Spaanse koning Filips II. Hiermee ontstaat een scheiding tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. De Unie van Atrecht is in eerste plaats een katholieke Unie: protestanten krijgen geen ruimte. Als reactie wordt op 23 januari 1579 de Unie van Utrecht getekend, 'de Nadere Unie'. De ondertekenaars van die Unie verklaren zich solidair tegen de Spaanse overheersing en spreken af dat de gewesten zelf de godsdienstkwestie mogen regelen."
http://www.kb.nl/galerie/kalender/jaar_2011/januari/pagina/06.xml

Wil je er echt diep induiken, dan is deze site interessant. Wel even doorbijten (het is een lang artikel) maar je weet dan ook alle achtergronden.
http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/geschiedenis/197-oorlog-door-de-eeuwen-heen/3229-deel-20-oorlog-door-de-eeuwen-heen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (1)

Op 6 januari 1579 wordt de Unie van Atrecht gesloten. De zuidelijke provincies van de Lage Landen verklaren zich hiermee trouw aan de Spaanse koning Filips II. Hiermee ontstaat een scheiding tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. De Unie van Atrecht is in eerste plaats een katholieke Unie: protestanten krijgen geen ruimte. Als reactie wordt op 23 januari 1579 de Unie van Utrecht getekend, 'de Nadere Unie'. De ondertekenaars van die Unie verklaren zich solidair tegen de Spaanse overheersing en spreken af dat de gewesten zelf de godsdienstkwestie mogen regelen
Door velen wordt de Unie van Utrecht gezien als het begin van Nederland als één staat. Dit klopt niet helemaal. Er kan wel gezegd worden dat de Unie van Utrecht de grondslag legde voor de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden die enkele jaren later gevormd zou worden, maar deze zeven staatjes-in-een-staat werden pas een eenheidsstaat in de tijd van de Bataafse Republiek twee eeuwen later.