Op het architectenweb staat precies hoe dit machtige Christusbeeld is gebouwd. Ter info : alle bouwdelen werden per trein naar boven gereden.

EERSTE PLANNEN

Het beeld staat op de 710 meter hoge Corcovado rots, vanwaar men een schitterend uitzicht heeft over de stad en de oceaan. In 1855 ontstond het idee voor de plaatsing van het beeld. De katholieke priester Pedro Maria Boss vroeg koningin Isabel om het project te financieren, wat zijn uiteindelijk niet gedaan heeft. Pas in 1921 werden de plannen weer uit de kast gehaald en tijdens de nationale monumentenweek (Semana do Monumento) werd geld ingezameld om het beeld te laten vervaardigen. Het beeld zou zodoende nog op tijd geplaatst kunnen worden om het honderdjarig bestaan van een onafhankelijk Brazilië, in 1922, te gedenken. De bouw van het Christusbeeld begon echter pas in 1926 en kwam vijf jaar later gereed.

ONTWERP VAN HET BEELD

Ingenieur Heitor da Silva Costa kwam met een voorstel voor een rechtopstaand beeld van Christus met een bol of kruis in zijn hand. De vorm van het beeld was voor een deel geïnspireerd op een kruisvormige radiomast op de Corcovado. De radiomast werd echter verwijderd en het beeld van Christus met zijn open armen werd voortaan door velen gezien als een gedenkteken aan de invloed van de techniek op de plaatselijke omgeving. Het uiteindelijke ontwerp van het beeld kwam van de Parijse beeldhouwer Paul Landowski. Deze man had een voorkeur voor de eenvoudige vormen van de art deco en ontwikkelde aan de hand van gipsen modellen de uiteindelijke vorm van het beeld in samenwerking met Braziliaanse architecten en ingenieurs. Het voetstuk van het beeld is acht meter hoog en werd ontworpen door Heitor Levy. Ingenieur Silva da Costa ontwierp een raamwerk van gewapend beton als ondersteuning voor de onderdelen van beeld, dat eveneens uit gewapend beton werd vervaardigd. Vier zuilen in het kleed dat Christus draagt, zorgen voor de gewenste stevigheid. De zuilen zijn verbonden met kruisschoren, die ook de kracht van de wind moeten doorstaan. Een constructie van kraagstukken en dwarsbalken zorgt ervoor dat het beeld zijn hoofd niet verliest en de armen zijn versterkt met een betonnen rasterwerk. Gezien de grote hoogte waar het beeld zich bevindt, zijn in het hoofd en de armen bliksemafleiders aangebracht. In 1990 is het beeld grondig gerestaureerd en schoongemaakt. In 2002 werd het beeld gerenoveerd en werden er drie panoramische liften en vier roltrappen aangelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Het beeld is ontworpen door ingenieur Heitor da Silva Costa en gemaakt in Frankrijk door de Frans-Poolse beeldhouwer Paul Landowski, waarna het in blokken van 16 ton is verscheept naar Brazilië."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christus_de_Verlosser