Wat is het verschil tussen Humanisme en Renaissance?

Het Humanisme heeft de literaire en filosofische zijde, maar wat heeft het humanisme dan voor zijde?

12 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

De renaissance kwam op gang dóór de humanisten, die vonden dat onderwijs voor literair verbeterd moest worden. Omdat ze zelfstandigheid belangrijk vonden (de bijbel zelf kunnen lezen en zelf conclusies trekken enz), hierdoor kwam de renaissance op gang, een andersoortige manier van kunst. En teven de naam van die periode van tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ga het proberen uit te leggen:

Humanisme is ontstaan in de 14de eeuw. De mens stond centraal vanaf nu. Daarvoor was God de belangrijkste.

Renaissance komt voort vanuit het humanisme (mens centraal). Hierbij willen de kunstenaars de kunst van de klassieke oudheid doen herleven.

Humanisme is algemeen, Renaissance is eerder over de kunst.

Ik hoop dat het klopt, dit is toch hoe ik het geleerd heb...