Wanneer en waar werden voor het eerst zwaailichten gebruikt op politie- en/of brandweervoertuigen ?

Toegevoegd na 9 minuten:
Bijde Keystone cops nog n iet (rond 1913)
http://www.youtube.com/watch?v=YKmpHvOzlxE&feature=related

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In zeker zin al heel vroeg, maar dan niet letterlijk een zwaailicht:

"De eerste brandweerwagens die zich met spoed door het (stads)verkeer moesten bewegen waren met paarden bespannen wagens. Zij zorgden voor extra aandacht van de andere weggebruikers door de (meestal rode) kleur van de wagen, een bel, veel geschreeuw en fakkels."

In 1938:

"Bij besluit van 7 mei 1938 werden de optische en geluidssignalen voor brandweer en politie in het hele Duitse rijk vastgesteld. Als herkenningslicht fungeerden één of twee (kobalt)blauwe (schijnwerper)lampen en als geluidssignaal een tweetonige trompet of hoorn met de tonen a' en d"."

Overig in de jaren '30

"In de jaren dertig kwam de firma Buckey Iron & Brass Works uit Dayton (Ohio) met een nieuwe uitvinding: de “Moto–Ray”, een schijnwerpertje op een voet, dat van links naar rechts draaide en zo ongeveer alle verkeer dat het brandweervoertuig van voren, of uit een zijstraat naderde, waarschuwde."