Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestonden er in de jarig dertig/begin jaren veertig ook bijbaantjes voor jongeren?

En zo ja, wat deden ze dan. Zo niet, wat deden jongeren dan in plaats van werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik geloof ongeveer tot aan de 2e wereldoorlog gingen mensen na de basisschool fulltime aan het werk. Na de 2e wereldoorlog is hier verandering ingekomen toen men naar de middelbare school kon gaan. Ook toen hadden weinigen een bijbaan. Het bestond nauwelijks. Grote supermarktketens e.d. bestonden nog niet. Er waren 'kruideniers', veelal familiebedrijven. waarschijnlijk werkten daar de kinderen wel mee als bijbaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Alleen werd het geen bijbaan genoemd, het was gewoon normaal dat je thuis meehielp, boerderij winkel of huishouden

Andere antwoorden (4)

Nee er waren geen bijbaantjes, jongeren werkten toen gewoon. Mijn vader , die geboren is in 1914 werkte toen hij 14 was. Een volledige week, en hij was echt niet de enige.
Dat was normaal, alleen de kinderen van beter gesitueerden (rijkeren) studeerden, en die hadden dan meestal ook geen bijbaan
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Dat waren de crisisjaren en de tweede wereldoorlog.Toen was er sowieso weinig werk, laat staan dat er bijbaantjes waren.
http://entoen.nu/crisisjaren/po
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Kinderen van boeren werkten keihard mee op de boerderij van de ouders en meisjes werkten vaak in de huishouding bij de rijken of in een winkel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er waren geen bijbaantjes. Mijn vader van toen 12 moestvan school omdat er toen geen geld was om verder te studeren. Hij moest toen 10 uur per dag bij een bakker gaan werken voor 2,50 ( guldens) per week.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding