wat heeft de aardappeleters met de industriële revolutie te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk ?

Antwoorden (2)

er raakten veel mensen werkeloos door de machines in de industrie. Er was dus veel armoe, en niet veel meer te eten dan aardappelen met azijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeh...ik kan me sterk vergissen, maar fabrieken leveren in de regel juist werk OP hoor. Alleen betaalden ze geen ene drol, maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook, maar ik dacht geleerd te hebben dat door het gebruik van stoommachines veel arbeidskrachten zonder werk kwamen, ook ergens wel logisch toch? Alles werd geconcentreerd in fabrieken en de kleine zelfstandigen raakten zonder opdrachten en werden gedwongen naar de steden te verhuizen om als "loonslaaf" aan de slag te gaan, en in slechte behuizing te creperen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt op het eerste gehoor wel logisch ja, maar in die periode was het vooral nog groei groei groei groei groei. Vooral ook van de bevolking natuurlijk, zodat niet meer iedereen er een bestaan als boer of ambachtsman op na kon houden. Toen mensen van heinde en verre naar de fabrieken trokken (omdat de huisindustrie inderdaad een aflopende zaak was) werd het er uiteindelijk beslist niet beter op nee. Het ontstaan van de huisindustrie (thuiswevers voornamelijk) was natuurlijk al een onderdeel van die industrialisatie.
Wanneer we nu terugkijken op de industriële revolutie, in zijn begindagen, valt één ding met name op: De fabrieken waren er eerder dan de vakbonden en het arbeidsrecht. De directie van de eerste fabrieken konden hun werknemers dus ongelofelijk uitbuiten, waardoor er een maatschappij ontstond met enorme welvaartsverschillen. Het kwam maar weinig voor dat een schilder juist de onderklasse van de maatschappij afbeeldde, daar was immers geen eer te halen.
De aardappeleters beeldt echter een Brabants boerengezin af dat in armoede leeft. Er is dus geen direct verband met de opkomende industrie. Uit zijn eigen beschrijving blijkt ook dat van Gogh niet de armoede heeft willen afbeelden, dat is een bijkomstigheid. De link met de industriële revolutie zou kunnen zijn dat het toont dat het lange tijd heeft geduurd voor de nieuwe welvaart de wingewesten als Brabant bereikte. Er bestond duidelijk nog geen enkele vorm van een sociaal vangnet.

(Dit is overigens een eigen interpretatie, een kunsthistoricus heeft wellicht een beter onderbouwd antwoord.)