Hoeveel egyptische goden bestaan er ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wet wel wat ik bedoel, oude goden van vroeger in Egypte zoals Ra, Horus of Isis

Het beste antwoord

De Egyptenaren geloofden in de ‘immanentie’ van god. In van alles en nog wat kon een godheid verstopt zitten. Denk aan ‘the force’ van Obi Wan Kenobi. Dus het antwoord ‘oneindig veel’ komt het dichtst in de buurt. En die goden kwamen per geschrift, per geval om de hoek kijken, soms maar een enkele keer, en heetten dan ongeveer naar wat ze deden in het verhaal. In het dodenboek heb je een ‘opener van de ogen’ en in het Boek der Poorten een ‘hij die vragen stelt’.
Maar de lijst bij het vorige antwoord geeft wel de meest ‘gebruikelijke’ goden, die vaker een rol speelden en dus ook een eigen naam, vorm en zelfs karakter hadden. Maar het ene gaat vloeiend over in het ander. Wepwawet betekent ‘opener der wegen’ en veel meer deed-ie ook niet. De lijst is overigens niet erg zuiver. Typhon bijvoorbeeld is de griekse benaming voor Seth, en ze staan er beiden genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wikipedia beschrijft 88 egyptische goden. Mogelijk zijn er nog meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen. In het graf van Thoetmosis III (KV34 - KV staat voor Kings Valley of Vallei der Koningen, 34 betekent dat zijn graf het 34e graf is dat er in 1898 werd gevonden) staan 741 goden afgebeeld, maar dat zijn alleen de goden uit "Doeat", de onderwereld. Ik vermoed dat hij lokale goden niet heeft laten afbeelden. Er kunnen dus veel meer goden zijn geweest.
Bijgevoegd twee links voor het graf van Thoetmosis III, een heel mooi en gaaf graf, waarvan de muren en pilaren van de grafkamer zijn versierd met "stokpoppetjes". (Dit heeft niets met je vraag te maken maar is wel erg leuk!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kunnen we niet helemaal na gaan je kunt natuurlijk wel kijken naar de meeste gebruikte goden ook zijn sommige goden samengevoegd tot een god dus moet je ook kijken uit welke tijd je dit wilt weten.