hoe kon je aan de kleding van het leger zien dat de 1ste wereldoorlog een moderne oorlog was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Denk ff zelf na, een hint kijk naar de helmen en het steeds functioneler worden van de pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder andere dat gasmaskers gedragen werden (tegen mostergas).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allerbelangrijkste kenmerk was misschien wel dat door de moderne wapens het noodzakelijk werd dat kleding donkerder, grauwer moest zijn en minder in het oog springend. Uniformen zoals we die kennen uit de Napoleontische oorlogen of de zo genaamde Redcoats van de Engelsen tijdens de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog en andere uniformen in bonte kleuren, zag je daarom niet meer.

Ook officieren mochten van een afstand niet meer makkelijk herkend kunnen worden in verband met het gevaar dat deze door sluipschutters zouden worden herkend en neergeschoten.

Alleen het Franse Vreemdelingen legioen had nog rode broeken aan het begin van de 1ste Wereldoorlog. Deze mannen vielen te veel op door deze broeken en daarom werden ook deze al gauw vervangen.

Een ander belangrijk kenmerk was het feit dat door de nieuwe wapens, de oude tactieken niet meer werkten. Dit was (samen met vele andere oorzaken) een van de redenen dat op veel plekken de oorlog spaak liep en men jaren op hetzelfde stukje grond heen en weer bleef vechten. Twee legers pal tegenover elkaar, dat werkte ineens niet meer. Pas in de 2de Wereldoorlog zie je dat die tactieken drastisch veranderen.