Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn zoon heeft een dringende vraag . " Wat was er eerder, Belgie of Nederland?"

Ik kon het niet zo snel vinden dus hopelijk kan 1 van jullie hem helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Kimath
12 jaar geleden
is dat dringend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kimath: Ik dacht het zelfde...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nederland werd onafhankelijk tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648), waarin de gezamenlijke Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden tegen Spaanse overheersing in opstand kwamen.

Vanaf de Franse tijd (1795-1813) ontwikkelde Nederland zich tot een natiestaat, aanvankelijk als Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in 1815, dat door de Belgische Revolutie in 1830 echter uiteenviel. In dat jaar ontstond België en werden (tegelijkertijd) de huidige landsgrenzen van de beide landen bepaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ze zijn allebei tegelijk ontstaan in 1830.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel zijn ze allebei tegelijk onstaan maar eigenlijk is Belgie meer een afscheiding van Nederland (of ''de Republiek'')

Daarom zou je kunnen zeggen dat ze allebei tegelijk zijn onstaan, maar aangezien Belgie pas echt Belgie werd nadat ze afgescheiden waren zou je ook kunnen zeggen dat Belgie later ontstond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst waren er De Nederlanden. Die zijn in 1830 opgesplitst in belgie en Nederland.
Dus als staat zijn ze gelijk begonnen
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De nederlanden zijn ouder, maar het huidige Nederland is onstaan tegelijk met belgie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn samen ontstaan uit de Nederlanden, dus even oud.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland bestond eerst.
Tot 1795, toen Napoleon de Zuidelijke Nederlanden bezette en deze provincies als Franse departementen aan Frankrijk toevoegde, werd het gebied dat wij nu als België kennen bestuurd door de Habsburgers uit Oostenrijk. In juni 1814 werd besloten dit gebied toe te voegen aan Nederland.
Een maand later werd dit besluit door de Nederlandse koning Willem I aanvaard en op 21 september 1815 legde de koning in Brussel de grondwettelijke eed af als koning van de Nederlanden.
Na vijftien jaar brak in augustus 1830 een opstand uit in Brussel. De opstand verspreidde zich snel over alle zuidelijke provincies: in oktober 1830 werd de onafhankelijkheid van België uitgeroepen. De Nederlanden vielen definitief uit elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
Dit is het beste en juiste antwoord.
Dit heb ik dus op school geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Laurena :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt voor je reactie!^^
Ik heb jou, volgens mij,nog nooit op een fout antwoord kunnen betrappen.Zover ik dat kan beoordelen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:*-)
Dank je voor het compliment :-))
Als je gaat kijken naar de huidige vorm dan is dat België. Nederland bestond destijds uit Nederland en Luxemburg. Maar buiten dit weetje ben ik het met alle andere antwoorden eens. Ze zijn even oud 1830.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland is onafhankelijk vanaf 1581, België vanaf 1830. Daartussen zijn verschillende staatshervormingen, republiek, koninkrijk, federale staat etc. en grootte van het grondgebied, maar als je kijkt naar de onafhankelijkheid, dan is het dus Nederland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort van vragen doet het chauvinisme fel oplaaien in ' de Lage Landen bij de zee".
Forceer die dingen niet. Niemand heeft daar belang bij. Behalve sommige politieke beleidsmakers.
Noord en Zuid Brabant voelen zich meer verwant dan een oppervlakkige waarnemer kan veronderstellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staatkundig gezien scheidde Belgie zich in 1830 af van het Koninkrijk der Nederlanden. Je zou dus kunnen zeggen dat Nederland er eerst was, omdat de Nederlandse regering bleef zitten waar het zat toen de afscheiding plaatsvond. In Belgie werd er een nieuwe regering gevormd.

Tegelijkertijd werden de Belgen als volk al door de Romeinen genoemd, 2000 jaar geleden. Het gebied dat wij nu als Nederland kennen werden de Lage Landen genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst had je vanaf 1815 als soevereine staat de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden (Het huidige Nederland en Belgie samen) en vanaf 1830 scheidde Belgie zich als zuidelijke Nederlanden af tot de staat Belgie met de Saksen-Coburgs als monarch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlanden waren er het eerst, de grens liep vanaf de kust bij de waddenzee tot ongeveer 80 km het huidige Frankrijk in.( hier vindt je nog steeds nederlandse straatnamen)

Later hebben de Belgen zich afgescheiden van Nederland en Belgie gesticht.

Koning Willem 2 die de Belgen opstand wilde onderdrukken had zijn kampement opgeslagen bij Tilburg.
en ging van hieruit de belgen te lijf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding