griekse labyrint: wat is de (symbolische) betekenis ervan?

Toegevoegd na 6 dagen:
wat is dan het verband met Athena, de beschermvrouw van de stad Athene? op de Akropolis zie je ook afbeeldingen van labyrinten

12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een ondergronds doolhof van waaruit niemand de weg terug kon vinden. De Minotaurus (een legendarisch monster, half man en half stier) was er in opgesloten, en die verscheurde iedereen die door de koning het labyrint in was gestuurd. Maar Theseus nam een bol wol mee en rolde die uit terwijl hij het doolhof in ging. Hij doodde het monster en vond de weg naar buiten door de afgewikkelde wol (de rode draad van Ariadne) te volgen weer terug.
Daedalus was de ontwerper van het Griekse labyrint. Afbeeldingen ervan zijn gevonden op aardewerk en op munten gevonden in Knossos op Kreta van zo'n 2000 tot 2500 jaar voor Christus, op rotsen in Wales en bij de Hopi indianen. Opvallend is dat een kruis de basis vormt van het labyrint.
Als je een labyrint inloopt, stap je in een heilige ruimte en tijd. Als de geest er op is ingesteld kan het labyrint gebruikt worden als pad voor gebed en meditatie of berouw.

Toegevoegd na 6 dagen:
Theseus was de zoon van de koning van Athene. Er moesten elk jaar 7 jongens en 7 meisjes uit Athene als voedsel geofferd worden aan de Minotaurus, omdat er anders geen einde zou komen aan de rampspoed. Daar wilden de Atheners graag van worden verlost.
De godin Athena zorgde ervoor dat Ariadne verliefd werd op Theseus en hem ging helpen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus Amadea, korrekt en uitgebreide bronnen.

Andere antwoorden (1)

Labyrinten hebben vaak tot doel een spirituele weg fysiek voor te stellen. Het labyrint zou de levensweg weerspiegelen, steeds als men denkt het doel te bereiken blijkt het leven een andere richting te nemen. Er is dus doorzettingsvermogen nodig het doel te bereiken.