wanneer ontstond het hiërogliefen schrift

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke vorm?
er zijn zoveel hiërogliefen schriften

Antwoorden (3)

Ik heb hier een wat korter antwoord, rond 3100 v.Chr.:

Egyptische hiërogliefen (Grieks: hieros - "heilig", glyphoi - "groeven") vormen het schrift van het Oude Egypte. Door de Egyptenaren werden ze ook Medu Netjer of "Goddelijke Woorden" genoemd, hetgeen verwijst naar de overlevering dat de god Thoth ooit het schrift aan de Egyptenaren gaf. Het schrift is rond 3100 v.Chr. ontstaan en werd tot aan het eind van de Oud-Egyptische beschaving gebruikt, waarna het langzaamaan vervangen werd door het Grieks en later het Arabisch
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hiërogliefen is de oude taal van de Egyptenaren. De hiërogliefen bestaan al meer als 1000 jaar. Hiërogliefen betekend in het oude Egypte: heilige ingekraste tekens. Dit schrift werd gebruikt door de hele rijke en machtigste mensen. De mensen hielden die taal geheim voor de mensen die daar niets van wisten. De arme mensen konden helemaal niet eens lezen. 5000 jaar geleden kwamen pas die tekens in beeld. De verhalen uit het oude Egyptisch vertellen hoe de mensen vroeger dachten. Het is boeiend om naar de plaatjes te kijken, omdat elk tekeningentje iets anders te vertellen heeft. De Egyptenaren geloofden dat een hun goden schrijven had uit gevonden. De Egyptenaren denken dat god de hiërogliefen heeft geschonken.

Hiërogliefen lezen.
Als je het hiërogliefen kent kan je ze nog niet lezen. Je moet de letters van boven naar beneden lezen. En heel soms moet je van links na rechts lezen. Het is nog lastiger, omdat het in een bepaalden volgorde staat.

Waar kan je hiërogliefen vinden.
Het schrift is op verschillende plaatsen te vinden. De Egyptenaren krasten het op tempels en piramiden en nog op grote bouwwerken. De Egytenaren beschouwden de hiërogliefen niet allen als taal maar ook als versiering. De materialen zijn ook nog terug gevonden zo als kleitabletten en dierenhuiden en papyrus. Papyrus is het oudste papier. Papyrus is gemaakt van riet. De Egyptenaren gebruikten 25 eeuwen lang het hiërogliefenschrift. Soms veranderen de tekens wel eens. Anderen tekens bleven eeuwen lang het zelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment weten de Egyptologen dat de eerste hiërogliefen rond 3200 v.Chr. zijn geschreven. Ik zeg "op dit moment", omdat er voortdurend nieuwe ontdekkingen worden gedaan en de oudste hiërogliefen over een tijdje zomaar 100 jaar ouder kunnen blijken te zijn.
De oudste hiërogliefen zijn geschreven op kleine plaatjes die labeltjes van zakken of kruiken zouden kunnen zijn geweest.
De Oude Egyptenaren noemden hun schrift "medoe netjer" of "woorden van de god". Volgens hun mythologie waren de god Thot en de godin Seshat degenen die het schrift ontwikkelden en aan de mensheid gaven. Voordat er ook maar één hiëroglief op papyrus werd gezet, sprak de schrijver een gebed aan deze goden uit.
Er is trouwens een voortdurende strijd gaande tussen het spijkerschrift en de hiërogliefen om de titel "oudste schrift van de wereld". Op dit moment is dat dus weer het hiërogliefenschrift. Maar dat kan zo veranderen.