Wat was een belangrijke dag tijdens/op het eind/begin van de Koude Oorlog?

Wat is een goede dag in de tijd van de Koude Oorlog om een geschiedenis werkstuk over te maken? Graag iets anders dan de sloop van de Berlijnse Muur.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha wij zijn daar ook met geschiedenis xD

Het beste antwoord

Churchill's bezoek aan Moskou in 1944, waar hij Stalin de 'naughty document' gaf, waarop de verdeling van Europa tussen oost en west was gebaseerd.
De conferentie van Jalta.
De Korea oorlog, daar vochten ook Nederlanders.
De moord op John F. Kennedy
Het pleiku incident in Vietnam, waarna de Amerikanen hier legers naartoe stuurden.
De Europese eenwording.
De Hongaarse opstand.
De Praagse lente.
De bouw van de Berlijnse muur in de verschillende fases.
De oprichting van Solidarnosc in Polen.
De moord op Nicolae en Elena Caucescu.
De eerste ontmoeting tussen Gorbatsjov en Bush sr.
De invoering van de Perestrojka.
De augustusstaatsgreep van Boris Jeltsin en natuurlijk de dronken toestand waarin hij de Sovjet Unie heeft opgeheven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan ik wel wat mee denk ik:)
Danku!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De Korea oorlog, daar vochten ook Nederlanders. "
wist je dat er aardig wat van deze nederlanders in wo2 bij de waffen ss hebben gediend?
is misschien wel iets om je werkstuk over tedoen van fout naar goed in 2 oorlogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel fijn, dan hebben die Duitsers voor de opleiding van onze VN- soldaten betaald.
Maar het ligt er natuurlijk maar aan welke kant je goed en fout wilt noemen. Of de Amerikaanse kant zo goed was weet ik niet.

Andere antwoorden (6)

De dag dat bijna de derde wereld oorlog uitbrak, oftewel de Cuba crisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou persoonlijk de praagse lente nemen daar hier zeer interessante gebeurtenissen bij te-melden zijn.
zoals de hoop op hulp van amerika,de rol van de russische geheime dienst (kgb), en hoe de opstand is neergeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die NielsTW;

De periode rond de Cubaanse Crisis, die Fez al noemde, is weliswaar langer dan een dag, maar wel zo ongeveer het 'hoogtepunt' van de koude oorlog. Het hele verhaal wordt prachtig uit de doeken gedaan in de film 'Thirteen Days'. Zodra je die gezien hebt is het maken van een werkstuk appeltje, eitje....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'bevrijding'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koreaanse oorlog
Vietnam oorlog
De dag dat Chroesjtsjov aan de macht kwam

Toegevoegd na 4 minuten:
1954 – De deling van communistisch noord Vietnam en anti-communistisch Zuid Vietnam
1953 - Stalins dood
1949 – De blokkade van West-Berlijn werd opgeheven
1947 - Trumans containmentpolitiek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geallieerde luchtbrug naar Berlijn,toen het door de sovjets van de wereld was afgesloten.