wat betekent Anthropophagous?

Ik had niets te doen en ik ging zomaar een paar dingen opzoeken en toen kwam ik het woord Anthropophagous tegen ik heb zelf al wel gezocht maar ik kon het niet vinden kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het betekent menseneter, let wel een kannibaal is niet perse een menseneter zoals bovenstaande antwoorden aangeven.
Een kannibaal wil zeggen dat het zijn soortgenoten opeet, bijv een spin die een andere spin eet is een kannibaal maar geen menseneter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Volgens http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kannibaal klopt jouw antwoord niet. In alle talen betekent het menseneter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan heel jammer voor http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kannibaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heeft Samuel wel gelijk ; een kannibaal is iemand die zijn eigen soortgenoten opeet. Een menselijke anthropofaag is dus een kannibaal, een dier dat mensen eet niet. Een dier dat hetzelfde type dier eet weer wel, maar die is dan weer niet anthropofaag. Overlap / synoniemen zijn het dus alleen maar in het geval van mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar volgens mij slaat "iemand" altijd op mensen;0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@harmonika: je bent wel bijdehand, maar je hebt gelijk, zal het meteen corrigeren: iemand moet zijn een dier of plant ;)
rose
12 jaar geleden
@Samuel1304: Je bent wel een beetje arrogant, is het niet?
rose
12 jaar geleden
Ter info (ook en vooral voor Amadea), uit de dikke Van Dale (1950):
Kannibalisme:
Het eten van mensenvlees door mensen, menseneterij, antropofagie
oneig: vernielzucht Uit de Kleine Van Dale (2007):
Kannibalisme:
1)Het eten van mensenvlees door mensen, menseneterij, antropofagie
2)Het opeten van soortgenoten door dieren
3)vernielzucht Blijkbaar is de term geëvolueerd.
rose
12 jaar geleden
Overigens staat er bij antropofaag:
antropofaag: menseneter, kannibaal. Dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ rose: gezien je laatste reactie: beetje arrogant of kritisch danwel scherpzinnig.
rose
12 jaar geleden
Ach Samuel1304, ik geef gewoon wat uitgebreide informatie. Leek mij handig, gezien de meningsverschillen c.q. misverstanden.
rose
12 jaar geleden
Oorspronkelijk werd met Kannibalen meen ik een specifiek volk in de Caraïben bedoeld. Het gebruik van kannibaal voor dieren die hun eigen soort eten is dus min of meer metafoor.
rose
12 jaar geleden
En om er toch nog even op terug te komen, mijn opmerking over je eventuele arrogantie werd ingegeven door jouw opmerkingen: "Dat is dan heel jammer voor http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kannibaal." (Je schuift het terzijde zonder de moeite te nemen tegenargumenten te noemen of de onjuistheid van de bron aan te tonen) "@harmonika: je bent wel bijdehand, maar je hebt gelijk.." (Hier benader je harmonika nogal uit de hoogte) Wellicht dat je het zelf niet ziet, maar het wekt (in ieder geval bij mij) een arrogante indruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ rose: dank je voor je op een na laatste reactie.
rose
12 jaar geleden
Ik vermoed dat er nu in de volgorde iets misgaat en dat je de opmerking daarvoor bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ rose: ik bedoel je op twee na laatste reactie en wat betreft je laatste reactie: zo zie je maar weer wat een simpele vraag teweeg kan brengen.
rose
12 jaar geleden
Nou gaat het echt mis met de verwijzingen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ rose: mijn laatste opmerking slaat allereerst op je reactie "leek mij handig ..." en de tweede slaat terug op "en om er toch ..."
rose
12 jaar geleden
Ik had al zo'n vermoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Anthropos : mens(achtige)
Fagos : voeden, eten.
Een anthropofaag is dus een menseneter of, in het geval van mensen, een kanibaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik weten waar het minnetje voor is ?
Ik zeg toch heel duidelijk, dat een anthropofaag in het geval van MENSEN een kannibaal is.
Dat is het Griekse woord voor een kannibaal. Een kannibaal is iemand die mensenvlees eet.
Amadea
12 jaar geleden
Uitgestorven krokodilsoort in Tanzania.