Waarom en in welke periode kwamen de meeste Indonesische immigranten naar Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Tijdperk Soekarno.
Vanaf 1949 vanwege de Indonesische onafhankelijkheid

Vanaf 1958. Omdat Indonesie alle NL-ers eruit hebben gezet en alle NL bedrijven werden genationaliseerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bestevaer
NL-ers die in Indonesië werkten (vaak bij NL bedrijven) waren NL-ers, geen Indonesiërs. Feitelijk waren het expats avant la lettre. Toen ze dus Indonesië uitgebonjourd werden en terug kwamen naar Nederland waren ze -als Nederlander zijnde- geen immigrant. Ze waren gewoon repatrianten die, nadat ze in het buitenland hadden gewerkt, terug keerden naar hun vaderland! Iets anders is dat ik recent hoor van sommigen dat zij die in die periode terug kwamen zichzelf als Indo's beschouwden / beschouwen.
Vreemd...
Ik heb altijd gedacht dat die term voorbehouden was aan Nederlanders die minstens één generatie in Indie (Indonesië) hadden gewoond (en daardoor vreemd genoeg tegenwoordig allochtoon worden genoemd!!! Wilders'schijnt ook allochtoon te zijn...???? ;-) ) En die repatrianten uit 1958 waren zeker geen mensen die in "ons" Indie (vóór 1948) waren geboren en getogen of er al generaties lang woonden- uitzonderingen daargelaten.

Andere antwoorden (3)

Na 27 december 1949, toen Indonesië onafhankelijk werd.
Dat waren niet zozeer Indonesische immigranten, maar zgn. Indische mensen, veelal van gemengde afkomst. In 1950 kwamen ook nog enige duizende Molukkers, die in het Nederlandse koloniale leger hadden gediend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1949, na de machtsovername door soekarno. Mensen die eruit gezet werden waren trouw aan nederland cq. hadden gevochten voor nederland. Ps Molukkers (geen echte indonesiers) werd beloofd de molukken onafhankelijk te maken en zouden dan weer terug kunnen naar de Molukken(eilanden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 1949, omdat ze in het KNIL hadden gevochten tegen Soekarno (vergeef me de schrijffout).
KNIL betekend Koninklijk Nederlands Indonesisch leger.