Welk historisch verhaal houd jou bezig.?

wat blijft jou volgen, waar denk je wel eens aan terug.
ik heb dat heel erg met de romanov's en dan vooral de jongste tsaar dochter Anastasia.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
AWM
14 jaar geleden
Aan welke eisen moet de geschiedenis voldoen om het een 'verhaal' te kunnen noemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maakt niet uit het gaat om wat JOU blijft volgen.

Het beste antwoord

het verhaal van Jeanne d'Arc.

Los van de religieuze strekking: een jonge meid die door omstandigheden gedwongen wordt bepaalde keuzes te maken, en daar ook de consequentie voor draagt.

het is eigenlijk een metafoor voor elke puber, in een bepaalde fase van de puberteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ik denk wel eens: "Hoe zou ons land eruitzien als Pim Fortuyn niet was vermoord.
Daar ben ik echt nieuwsgierig naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet veel anders, dan zou de lpf net als nu gewoon uitelkaar gevallen zijn.
De Hilter periode. Wat bezielde die man etc.
Hoe zou de 2e WO gegaan zijn zonder deze man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien nog niet historisch, maar de "verdwijning"van Madeleine McCann houdt me nog steeds bezig. Misschien omdat mijn zoontje van dezelfde leeftijd is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij twee verhalen:

Jeanne d’Arc
Mariken van Nimwegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 2e WO en met name Adolf Hitler en Albert Speer (architect).
Ik vind het een zeer interessant onderwerp.

Dat wil niet zeggen dat ik een "fan" van Adolf ben.
Want de onmenselijke handelingen die er gebeurd zijn,
zijn verschrikkelijk en mogen dan ook nooit vergeten
worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben zeer gefascineerd door de verhalen over Merlijn en koning Arthur...

toen ik een jaar of 16 was, las ik De Kristallen Grot...
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_kristallen_grot
een verhaal over je jeugd van Merlijn... het eerste boek loopt tot en met de verwekking van Koning Arthur...

en zo is het begonnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal van Boudewijn IV van Jeruzalem (1161-1185), die de meest vreselijk vorm van lepra had, maar toch al op zijn dertiende de troon van de zieltogende christelijke kruisvaardersstaten besteeg en deze met verve wist te verdedigen tegen Saladin en zijn legers. Tot drie keer wist hij de beroemde Koerdische veldheer in een veldslag te verslaan; zelf reed hij vastgebonden op zijn paard mee, of werd hij rondgedragen in een draagstoel. Een buitengewoon krachtige leider dus, ondanks de meest gruwelijke pijnen die hij moest doorstaan en de penibele situatie waarin hij de macht had. Pas twee jaar na zijn dood, in 1187, zou Jeruzalem weer door Saladin worden heroverd.

Boudewijn komt ook voor in de film 'Kingdom of Heaven' met Orlando Bloom, maar daar klopt historisch gezien weinig van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij hield heel erg bezig hoe de egyptenaren tot zulke hoogstandjes in staat waren en waarom dat er geen enkel boek overgebleven is uit die tijd... Die moeten boeken gehad hebben, met opleidingen en wetten en formules, waar zijn die allemaal gebleven, er is werkelijk niets meer van over... Dat moet vernietigd zijn door een groep die heel goed zijn werk gedaan heeft...

Ik zou werkelijk nieuwsgierig zijn, hoe ze konden bewijzen dat ze hogepriester waren... Ze moesten bewijzen dat ze hogepriester waren door in een kooi met hongerige panters te verblijven en als ze na een tijd weer levend buiten kwamen dan waren ze in staat om hun wil aan de panters op te leggen, en dat maakte hen tot hogepriester... Of als je priester wilde worden dan moest je in een kooi met een vogel gaan zitten en dan moest je de vogel op je schouder laten komen zitten, als je dat lukte dan was je geslaagd voor priester enz enz...

Dat moet gedocumenteerd zijn in boeken, maar ze zijn ten ene male verdwenen van de aardbodem, helaas, ik was er wel benieuwd naar...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meerdere verhalen, maar in alle gevallen heeft het te maken met ontdekkingsreizen en/of scheepvaart.

Het verhaal van Willem Barentsz met de noordelijke doortocht, de ontdekkingen van Captain Cook, het hele VOC-gebeuren. Marco Polo en zijn zijde-route.
Oh en ook vooral: Hannibal, hoe heeft hij in Godsnaam die olifanten over de alpen gekregen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2e wereldoorlog. Blijft boeiend omdat het zo'n verschrikkelijk gebeuren was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn 2 verhalen:

De periode 1450-1750 met de daaraan verwante periodes daarvoor en daarna...

Verder de periode 1921 tot en met 1946. Of wel vanaf de opkomst van de NSDAP tot en met de Neurenberg processen...

Over de eerste heb ik hier ongeveer 2,50 mtr. aan boeken. Over de tweede heb ik inmiddels ruim 1 mtr. aan documantaires staan. En de nodige de 'op waarheid gebaseerde' films, zoals 'a bridge to far', 'Escape from Sabibor' en mijn favorieten 'Soldaat van Oranje' en 'Zwartboek'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moord op JFK op 22 nov. 1963.

En dan met name het feit dat de echte waarheid nog steeds niet boven tafel is, terwijl het er op lijkt dat meerdere mensen de echte feiten kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral de eerste en de tweede wereldoorlog. Zo nutteloos en vernietigend, ik word er filosofisch van. Maar in het dagelijks leven denk ik ook wel eens aan Napoleon. Dat komt doordat hij zoveel praktische regels hier heeft ingesteld, zoals achternamen en een metriek stelsel dat gebaseerd is op vaste maten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk een beetje 'fout' , en ik zou ook niet serieus willen dat het gebeurd was (denk ik, hangt af van het scenario, en gemakshalve vergeten we de structurele genocide dan eventjes), maar ik vraag me wel eens af hoe de wereld en dan met name Europa er nu uit had gezien als Duitsland de tweede wereldoorlog had gewonnen, en we niet waren ' geannexeerd' door de Amerikanen.

Na de oorlog is Nederland in rap tempo een stukje Amerika geworden, en ik ben lang niet over alle aspecten daarvan even enthousiast. Maar de implicaties zijn zo groot, zo breed, zo diep, dat je ze met geen mogelijkheid kunt overzien. Toch mag ik daar graag wel eens over brainstormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kruisiging van Jezus, was het werkelijk zo heftig als in "Passion of the Christ" van Mel Gibson