Istanbul heette vroeger constantinopel,Zijn er ook nederlandse plaatsen veranderd vroeger?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, Nederland was veroverd door de Romeinen tot aan de rivieren, die midden door het land stroomden. Heerlen heette Coriovallum, Nijmegen Noviomagus (Wat iets te maken had met de naam van het bataljon soldaten dat daar huisvestte).

Ja. Zo heette Nijmegen (geloof ik) vroeger iets van Novio Magum. Weet niet meer precies wat maar is op te zoeken. Aantal nlse steden hadden latijnse namen. :)

Wijk Bij Duurstede was vroeger Dorestad.

Ik weet toevallig dat Heerlen is begonnen onder de naam: 'Coriovallum' dat stamt uit het Latijn.

Maastricht In de historie is uit de Romeinse tijd geen naam bekend voor Maastricht. Een middeleeuwse Latijnse naam voor Maastricht was Traiectum. Het Latijnse Mosae Trajectum werd daarbij gebruikt en betekent "doorwaadbare plaats in de Maas". De toevoeging Mosae werd gebruikt omdat voor Utrecht ook de naam Traiectum werd geschreven.[4] In 1051 werd dat Masetrieth en uiteindelijk Maastricht.[5]

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maastricht

Omdat het Nederlandse grondgebied rond het begin van onze jaartelling tot het Romeinse Rijk behoorde, zijn vele plaatsen met een Latijnse naam begonnen. Echt een totaal andere benaming, doelgericht zoals bij Constantinopel (gerelateerd aan keizer Constantijn) naar Istanbul, ken ik niet. Uitgezonderd het al genoemde Dorestad. Wel is het zo dat door de gemeentelijke herindeling er nu gemeentes met nieuwe namen zijn ontstaan. B.v. er is nu een gemeente Peel en Maas, ontstaan uit een samenvoeging van verschillende gemeentes.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke...

Iedere gemeente, rivier, ... heeft haar oorspronkelijke keltisch-germaanse naam, eventueel een romeinse, een nederlandse in diverse schrijfwijzen. In Vlaanderen heb je daarbij nog de verfranste naam.

hier kan ik dan nog aan toevoegen Utrecht heette in de Romeinse tijd Utra jectum, wat zo iets betekent als zo ver geworpen Gerrit

In een grijs verleden heette Amsterdam Amstelredam en Amersfoort Amersvorde.

New Yotk was vroeger Nederlands en heette Nieuw-Amsterdam

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100