De meeste gedichten ontstaan heel spontaan ik denk dat ze ook zo zijn ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maken van gedichten is ontstaan uit de gewoonte om verhalen in verzen en op rijm te zette, zodat ze gemakkelijker te onthouden waren (voordat de (meeste) mensen konden lezen of schrijven was men op orale (mondelinge) overlevering aangewezen).

Uiteindelijk is men die versvormen steeds meer gaan verfraaien en uiteindelijk is het maken van verzen los komen te staan van zijn oorspronkelijke functie, waardoor op den duur ook het rijmen losgelaten kon worden.
13 jaar geleden
Een kenmerk van gedichten was rijm. (Nu heb je ook een vrije versvorm.)
In de middeleeuwen waren er troubadours ofwel minnestrelen die rondreisden en verhalen vertelden (zongen).
Om deze goed te kunnen onthouden maakten ze gebruik van korte zinnetjes en van rijm. Lange gedichten dus.