In Nederland is de doodstraf in 1870 afgeschaft, wat in 1983 in artikel 114 in de Grondwet werd verankerd. Het verbod op het opleggen van de doodstraf geldt in Nederland ook in oorlogstijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie onderstaand artikel. In 1952 zou het dus nog zijn uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De doodstraf in Nederland werd in 1870 officieel afgeschaft. Deze afschaffing kwam na een periode van tien jaar, waarin niemand van rechtswege van het leven werd beroofd. Het laatste doodvonnis was in 1860 voltrokken, toen de moordenaar Johan Nathan voor het stadhuis in Maastricht werd opgehangen.

Overigens werd na de Tweede Wereldoorlog de doodstraf enige tijd heringevoerd om het leven van enkele Duitsers en collaborateurs te bekorten. Een voorbeeld hiervan is Anton Mussert. Hij werd veroordeeld wegens landverraad en hulp aan de vijand en in 1946 gefusilleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De doodstraf is in Nederland allang afgeschaft. Het veranderen begon al in 1854. Vanaf toen mocht er alleen nog maar worden gedood met de galg, hiervoor kon je bijvoorbeeld worden verdronken in een ketel hete olie. Het aantal doodvonnissen (uitspraken die bepaalden dat je de doodstaf kreeg) daalde niet. Er was voorlopig de laatste misdadiger opgehangen, hij had zijn schoonmoeder vermoord. De koning gaf steeds vaker gratie, er werden daarom steeds minder vonnissen uitgevoerd. In 1870 werd de doodstraf helemaal afgeschaft. In en vlak na de Tweede wereldoorlog werd de doodstraf wel weer gebruikt, tegen verraders en oorlogsmisdadigers. Vanaf 1983 is de doodstraf definitief afgeschaft.