Hoe moet je op 1 middag 16 lessen van geschiedenis leren voor je examen?

Morgen heb ik examen van geschiedenis en moet 16 lessen (met inleidingen erbij) leren. Graag ook tips voor kaarten in te studeren. Help!
Ik moet zeker 85% halen als ik mijn DW (dagelijkswerk) wil ophalen!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Kimath
13 jaar geleden
Beetje laat begonnen, maar veel succes gewenst met leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal gesproken zou ik zeggen, maak een plan voor wat je wanneer gaat doen en begin twee weken vantevoren ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gaat je echt niet lukken
itsme
13 jaar geleden
Bekijk het vluchtig en zoek naar wat het meest belangrijke is van het geheel. Concentreer je daarop.

Het beste antwoord

Ik voel met je mee, maar het lijkt me niet dat je dit examen gisteren hebt opgekregen he?
Nu kan ik zeggen, je had beter al eerder beginnen te leren, maar dat is denk ik niet waar je op zit te wachten.
Ik weet niet hoe lang een les is, dus hoeveel blz. heeft een les? Probeer het rustig les, per les goed door te lezen. Heb je les 1 goed doorgenomen, schrijf/typ je voor jezelf de belangrijkste dingen op.
Dan ga je naar de volgende les, hier doe je hetzelfde en pak je daarna de eerste les weer mee. Zo zou ik door blijven gaan tot je ze alle 16 gehad hebt. Het is misschien een karwei, maar als je het beste er uit wil halen zou ik er nu toch echt goed voor zitten. :)
Tips voor topokaarten:
- Leer niet in in volgorde van opgaveblaadje maar in volgorde van plaats (dat bijv. naast of bijelkaar ligt op een handige manier)
- Probeer ezulsbruggetjes te vinden, dus bijv. Alle plaatsen met een lijn verbinden en die eerste letters verbinden. Maar ook simpelweg de ligging van de steden stampen.
- (Wat ik zelf heel vaak doe.. :p) Maak er een liedje van!
- Hier ook nog een link naar topo-leer-tips: http://www.obsdenbongerd.info/Werkbladen/36.pdf

Als je 85% zeker moet halen, zou ik me vooral op 1 ding richten. In dit geval de lessen, uit ervaring weet ik dat topo minder voorkomt. Dit zou ik als laatste proberen in me hoofd te stampen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes ermee. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zacht muziekje opzetten en gewoon super goed gaan leren tot vnv 11 uur en dan smorgens een uur eerder weer opstaan en dan ff doornemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei dat gaat je niet lukken helaas, hopelijk heb je opgelet tijdens de les, want daar steek je nog het meest van op.

je nu heel goed afzonderen, alle overbodige spullen gewoon uit de weg ruimen.
kijk in ieder geval of je de kenmerkende aspecten snapt. (denk een beetje aan de verhaallijn) en daarna pas meer losse begrippen. vaak mag je ook een Nederlands woordenboek erbij houden, dit is zeker een aanrader omdat daar nog vaak begrippen in terug te vinden zijn.

probeer de kaart een keer na te tekenen, op zo een manier dat hij voor jou interessanter wordt. (BV met extra plaatjes of veel kleur.)

veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles heel goed doornemen en de belangrijkste dingen opschrijven.
Goed gaan slapen en op tijd weer op zodat je het in de ochtend nog een keertje kunt doornemen (de samenvatting)
Er zal dan vast genoeg blijven hangen.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in ieder geval niet achter de computer gaanzitten om vragente stellen op G.V...
maar nu goed alles gaan doornemen...
veel suc6 morgen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik deed was een spieklap maken en deze steeds meer verfijnen naar een kleiner formaat. Uiteindelijk had ik de stof zo vaak langs zien komen en herschreven dat ik die spiekbrief niet meer nodig had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je tijd om alles een keer te lezen? In dat geval:
- Alles een keer lezen
- Tijdens het lezen belangrijke passages (alleen de essentie) markeren met markerstift.
- Na het lezen alle gemarkeerde tekst opschrijven op A4tjes.
- Die A4tjes nog twee keer aandachtig doorlezen.
- Lekker slapen en dan je examen doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En nu snel kappen met op het web rondhangen. FB uit, MSN uit, telefoon uit en aan de slag!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
opsoeperen die lesstof
herlezen, kleine notities maken
je voornemen dat je het gaat redden
en vooral: regelmatig(er) studeren
ik wens je heel veel succes!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik vaak doe, is de les vluchtig doorlezen en de belangrijke dingen op een rij zetten. Bijvoorbeeld: Hongersnood in Amerika -> Weimarrepubliek stortte in -> ..
Zo heb je een mooie chronologische volgorde. Wel schrijven, niet typen! Als je het opschrijft blijft het beter in je hoofd zitten. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De begrippen lijst leren natuurlijk :O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou bij ze allemaal een samenvatting schrijven
of typen en dan een grote samenvatting typen
veel suc6
ps ik had vandaag ook een geschiedenis proefwerk was best wel makkelijk terwijl ik niet had gestudeerd
ik had gewoon een keer goed opgelet bij de les!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt alle stof natuurlijk allemaal allang gehad, dus als het goed is hoef je je kennis alleen maar even weer aan te wakkeren en op te frissen.
Gewoon goed doornemen dus, kijken wat je nog niet of niet meer weet of begrijpt, en je dee stof eigen maken. Heerlijk achter je bureau met een grote pot koffie - of thee natuurlijk.

Topografie / kaarten leren is natuurlijk dom stampen. Goed gestampt vergeet je ze ook niet snel, (en je hebt ze allemaal al eens geleerd, ooit) maar het is wel de eerste soort kennis die je weer flink moet opfrissen. Blinde kaarten, dus met alleen puntjes/vlakjes op de plaatsen die je moet kennen, werken het best. Met de ingevulde kaart als controle natuurlijk. Vroeger had je van die handige stempels, maar tegenwoordig zijn ze vast wel te vinden op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gaat wel erg moeilijk. en dat kan ook niet in 1 middag. het was beter geweest als je eerder was begonnen als dat kon. maar ik toen ik moest leren voor mijn examen dan was ik altijd erg nerveus en dan ging ik altijd eerst lekker meezingen met muziek en dan was ik altijd weer heel rustig en dan kon ik altijd heel goed leren. misschien helpt dat ook wel bij u. :)

succes!