hebben Goden en Afgoden echt bestaan of waren zij slechts "mythische" voorstellingen ?

net zo als Sinterklaas en Zeus en Thor en .....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgoden waren mythische voorstellingen.
God uit de bijbel bestaat echt. http://www.bestaatgod.net/ http://www.noahsarksearch.net/eng/release.php http://www.youtube.com/watch?gl=NL&v=LjpeQU7GIZc

Het beste antwoord

God/Goden zijn de verklaringen geweest die de mens in de oertijd en de oudheid
---en igv bijv. het Christendom e.d. tot op de dag van vandaag---
probeerde te geven aan niet begrepen natuurverschijnselen en andere (toen nog wetenschappelijk) onverklaarbare fenomenen(zoals b.v. onweer,de opkomst en ondergang der zon,de maanfasen,de afwisseling der sweizoenen,vulkaanuitbarstingen,enz.l).

Diegenen die, als mens zijnde,vanwege hun uitzonderlijke moed of andere prestaties boven anderen uitstaken,werden helden of halfgoden.

Ook koningen en keizers in de oudheid werden,vanwege politieke (machts-)overwegingen,vaak als godheden vereerd (den hierbij aan b.v. de Egyptische faraos,de Macedonische koning en wereldveroveraar Alexander de Grote,de Romeinse keizers,de keizers van China,de keizers van Japan--die laatsten zelfs t/m Wereldoorlog II-- enz.)

Dus God/Goden zijn eigenlijk ontsproten aan de mens z'n voorstellingsvermogen om enerzijds onverklaarbare zaken te kunnen verklaren en anderzijds doordat het gemotiveerd werd wegens culturele/politieke machtsdrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hierbij kun je de zelfde veronderstelling hebben als bij god, sinterklaas de kerstman nee dus
13 jaar geleden
Deze goden en afgoden hebben nietbestaa. Maar in het verleden werden ze wel gebruikt. Het zijn menselijke verzinsels om hun eigen te bevredigen dat er toch wat is zonder vast te zitten aan wetten van een god. Nu konden ze hun eigen regels maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een kans dat die wel degelijk "bestaan" hebben, waarbij bestaan bewust tussen aanhalingstekens is gezet.

Net zoals er in het heden nog verhalen verteld worden met de werkelijkheid als achtergrond, is het best mogelijk dat men vroeger de belevenissen van lokale helden is gaan navertellen. Omdat de mens nu eenmaal dol is op een goed verhaal, zouden die navertellingen steeds spectaculairder zijn geworden, en zijn die lokale helden met de tijd steeds meer op superhelden, en uiteindelijk goden gaan lijken.

Als je kijkt naar de goden uit bijvoorbeeld het oude Griekenland, zijn deze vaak ook gewoon bezig met hele menselijke dingen, maar dan spectaculairder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
G.K. Reve zei eens, God heeft voor mij betekenis, dus voor mij bestaan ze.

Maar hetzelfde geld voor mij voor een frikandel van de Febo: als ik naar de tandarts ben geweest en een verdoving heb gehad dan is een frikandel van de febo de beste pijnstillen. Dus is de febo ook een apotheek.
Voor buitenstaanders: de Febo is de grootste snackbarketen in A'dam)

Toegevoegd na 2 uur:
Eerste zin moet zijn:

G.K. Reve zei eens, God heeft voor mij betekenis, dus bestaan hij (voor mij).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Febo zit echt niet alleen in Amsterdam, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs hier in het verre Enschede hebben we een Febo ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Joepie! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadat ik in Amsterdam ter werels kwam,heb ik vele omzwervingen door deze wereld gemaakt en kan je melden dat er ook in Groningen en zelfs in Rotterdam een Febo is.
Het waren misschien wel buitenaardse wezens die hier de mens hebben gemaakt en Atlantis en zo hebben gesticht.
Of ze komen uit andere dimensies zoals bijvoorbeeld in Stargate ze laten zien.
Nou en héle sterke kerels werden toen helden of ook als goden gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waar zijn de bewijzen/artefacten die die buitenaardse wezens dan hebben nagelaten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,omdat er piramides in Egypte en Mexico enzo dus aan allebei de kanten van de Atlantische oceaan zijn gebouwd en er ook bijvoorbeeld een magnesiumlamp in zo'n piramide is gevonden heb ik eens gelezen.
Ik bedoel dat dus de Egyptnaren en Aztejken en zo van hogere wezens die kennis kunnen hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom zouden die beschavingen die jij opnoemt dan niet zélf in staat kunnen zijn geweest om m.b.v. hun wiskundige en astronomische kennis plus hun architectonische knowhow deze constructies te bouwen? Zouden zij die niet hebben kunnen geperfectioneerd vanuit eerdere,primitievere bouwwerken,zodat ze daardoor tot de meest stabiele wiskundige constructie, d.m.v. ervaring na herhaalde pogingen,kwamen? En die meest stabiele constructie is de piramide,zodat dat wellicht de logische verklaring is dat aan weerszijden der Atlantische oceaan er piramideconstructies zijn ontstaan? Als consequentie hiervan vervalt dan de aanname dat zgn. hoogontwikkelde aliens de hand zouden hebben gehad in de bouw van piramides en kun je daardoor niet stellen dat dit zgn. "buitenaardse" constructies zijn f dat aliens hier aan mee zouden hebben geholpen,ergo: een sluitend bewijs voor buitenaardse inmenging in de evolutie/ontstaan der mensheid en/of beschavingen daarvan is niet te geven.