waar komt de uitdrukking van daan, met argus ogen bekijken?

Wie of wat had een arus oog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Argus Panoptes of Argus (Grieks: Argos), was een reus uit de Griekse mythologie die over zijn gehele lichaam honderd ogen bezat, waarvan er nooit meer dan twee tegelijk sliepen. (Het Griekse woord pan betekent 'alles' en het Griekse optes betekent 'ziend'.)
Toen Zeus zijn oog op Io liet vallen, veranderde hij haar in een koe zodat zijn vrouw Hera niets zou merken. Maar deze laatste vertrouwde het niet en gaf Argus de opdracht Io "in het oog" te houden.
Argus werd door Hermes gedood nadat Hermes hem door zijn fluitspel zo diep liet inslapen dat al zijn ogen dichtvielen. Hera plaatste later als eerbetoon zijn honderd ogen op de staart van het haar toegewijde dier, de pauw, wiens staart immers vol ogen zit, en wiens waakzaamheid spreekwoordelijk is.
De uitdrukking "iets met argusogen gadeslaan" wil dan ook zeggen dat men ergens waakzaam en met enig wantrouwen naar kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Argus was een reus met wel 100 ogen en zag dus alles.
De uitdrukking betekent dat je waakzaam alles bekijkt

(romeinse mythologie)

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel natuurlijk griekse mythologie!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht al!!