'Dat komt voor de bakker' betekent: 'het komt in orde'. Varianten zijn: 'Komt voor de bakker', 'Voor de bakker!' en 'Het is voor de bakker' ('het is gelukt, het is in orde').

In het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) staat dat deze zegswijze misschien herinnert aan vroeger tijden, toen men dikwijls zelf deeg kneedde en het naar de bakker bracht om het te laten bakken. Als het deeg 'voor de bakker' was, was het belangrijkste werk dus al gedaan.
In 1930 speelde er een revue met de titel 't Is voor de bakker, waarin Fien de la Mar en Louis Davids een rol hadden. Wellicht heeft deze revue bijgedragen aan de populariteit van 'Dat komt/het is voor de bakker.' Van Dale neemt de zegswijze voor het eerst op in de zevende druk (1950)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vroeger hadden veel mensen geen oven, maar wilden wel hun eigen brood of koeken bakken. Ze maakten dan het deeg en als dat klaar was was het gereed was om gebakken te worden, werd het naar de bakker gebracht. Men kon er zelf niets meer aan doen, het was goed zo, de rest was :Voor de bakker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de andere antwoorden al gelezen maar wil toch vertellen wat in mij opkwam:

Het eerste wat mensen deden op een dag was naar de bakker gaan, dus als iemand je iets vroeg te doen, betekende "komt voor de bakker" dat dat wat diegene je vroeg te doen, het eerste is wat je zou doen die (volgende) dag, dus een prioriteit.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie nu dat mijn verklaring ook nog figuurlijk kan worden opgevat, als een vergelijking, maar ik bedoelde het letterlijk, dat het vóór de bakker komt: eerst dit, en dan pas naar de bakker.