Waar komt de uitdrukking "gedonder in de glazen" vandaan ?

een jaar geleden
3.3K
Antoni
een jaar geleden
@DeBarron, hier https://etymologiebank.nl/trefwoord/gedonder vind je misschien de verklaring. Ik begrijp uit de tekst op die website niet precies of er daadwerkelijk de oorsprong van die uitdrukking wordt beschreven, maar de etymologie is wel de wetenschap waarin men zoekt naar de oorsprong van woorden.

Antwoorden (1)

Dit spreekwoord stamt uit de tijd van de VOC.
Aan boord van de VOC-schepen hadden ze een water- of scheepsbarometer. Deze barometer, gemaakt van glas, reageerde heel sterk als er een onweer op komst was. Daardoor werd deze barometer ook wel "donderglas" genoemd.
een jaar geleden