Waar komt de naam schrikkeljaar en schrikkeldag vandaan?

2020 is weer een schrikkeljaar. In februari, de schrikkelmaand, kwam weer een schrikkeldag erbij. Waar komen die schrikkel-benamingen eigenlijk vandaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
SentWierda
4 jaar geleden
Schrikkeldag is tegenwoordig de dag na 28 februari: 29 februari. De officiële schrikkeldag is 24 februari. Eeuwenlang (tot de 20ste eeuw) was schrikkeldag de dag na 24 februari, die ook 24 februari werd genoemd: dus tweemaal 24 februari.

Antwoorden (1)

In een schrikkeljaar en op een schrikkeldag telt de maand februari een dag meer dan in andere jaren. Het gevolg is dat de vaste feestdagen een dag verspringen. Dit begrip ‘verspringen, overslaan’ wordt uitgedrukt door het werkwoord schrikkelen, dat naast schrikken staat zoals wiegelen naast wiegen en schuifelen naast schuiven. De eigenlijke betekenis van schrikken is: grote stappen nemen, vandaar: met een ruk van plaats veranderen, uitschieten. In Noord-Holland zegt men voor schrikken nog: verschieten. Men gebruikt het woord eveneens voor het plotseling afkoelen van ijzer en laat zelfs eieren schrikken door ze heet en wel onder de koude waterstraal te houden. Dit element van het plotselinge, onverwachte, leidt tot de huidige betekenis: ontstellen dat wil zeggen: door een plotseling angstgevoel bevangen worden en daardoor een onwillekeurige beweging maken. De oude betekenis is slechts in schrikkeljaar overgebleven. Het Engels heeft: leapyear.
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
M.b.t. schrikken nog een verduidelijking.
Schrikken heeft twee betekenissen.
Schrikken/schrok/geschrokken betekent: door schrik bevangen worden.
Schrikken/schrikte/geschrikt: betekent: iets dat heet is plotseling afkoelen.(met name gekookt ei in koud water; witgloeiend ijzer in koud water). Of omgekeerd: plotseling in kokend water doen, bijvoorbeeld vis (vis schrikken)..