Op 1 april 1572 verschenen de Watergeuzen voor de Noordpoort van Den Briel en eisten de overgave van de kleine, maar strategisch belangrijke havenstad in de Maas- en Rijndelta.

Alva (gezant van de Spaanse koning) vernam dat Den Briel in was genomen en stuurde een leger om de stad weer te veroveren. Dit zou gelukt zijn als de stadstimmerman en sluiswachter Rochus Meeusz. Niet de sluis had open gezet. Door het opkomende water werden de Spanjaarden teruggedreven en werd een aanval op Den Briel verhinderd. Hierdoor verloor Alva zijn bril oftewel Den Briel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Farstar;

Het verhaal wil dat de Spaanse bezetter onder aanvoering van hertog Alva op die datum een belangrijke slag bij Den Briel ('zijn bril') heeft verloren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Quote:
'Op 1 april 1572 verschenen de Watergeuzen voor de Noordpoort van Den Briel en eisten de overgave van de kleine, maar strategisch belangrijke havenstad in de Maas- en Rijndelta.

Den Briel - ook toen al Brielle genoemd - had zich als zoveel steden nog niet aangesloten bij de opstand tegen het bewind van de Spaanse koning en zijn gezant, de hertog van Alva. Het stadsbestuur voelde er vooralsnog niets voor de vesting, waarin op dat moment geen Spaanse troepen aanwezig waren, zonder meer over te geven.

Toen het antwoord op de kreet 'In naam van Oranje, doe open de poort!' te lang uitbleef, bestookten de Watergeuzen de Noordpoort en drongen de stad binnen, waar zij vervolgens danig huishielden.

Alva vernam dat Den Briel in was genomen en stuurde een leger om de stad weer te veroveren. Dit zou gelukt zijn als de stadstimmerman en sluiswachter Rochus Meeusz. Niet de sluis had open gezet. Door het opkomende water werden de Spanjaarden teruggedreven en werd een aanval op Den Briel verhinderd. Hierdoor verloor Alva zijn bril oftewel Den Briel.

Na de verdrijving van de Spanjaarden werd de stad een steunpunt voor de opstandelingen in de Tachtigjarige Oorlog.

Jaarlijks wordt in Brielle dit feit op feestelijke wijze herdacht, waarbij honderden burgers zich in historische kledij hullen en de inname naspelen.'