Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de uitdrukking ''De avond valt zacht'' vandaan?

En kan de avond dan ook hard vallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dat is geen gangbare uitdrukking. En hij kan niet hard vallen, en ook niet zacht.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Volgens mij heeft de uitdrukking ermee te maken dat de avond een beetje ongemerkt kan vallen, met een lange schemerperiode. Zo´n avond dat je op je balkon zit en eigenlijk niet merkte dat je steeds minder ziet omdat het zo geleidelijk gaat. Als de avond hard valt, zoals in Oost-Azie bijvoorbeeld, is het van het ene op het andere moment donker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de avond kan vallen is een bekende uitdrukking in vele varianten, behalve dat ie zacht valt.

'Als een warme deken valt de avond.......'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken die uitdrukking niet, maar het zal zoiets betekenen als schemeren, geleidelijke zonsondergang.

Dan zal in landen waar er nauwelijks schemering is en het heel snel donker wordt de nacht wel hard vallen.

Misschien uit een gedicht?

"De avond valt
zo zoet, zo zacht
bloesem van de zon
zoals je lippen zijn
mijn liefste"

van Victor Vogel / Alleen dromen
Heiloo 1993 /
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het liedje van Henk Elsink,genaamd :Kleine Johanna,komt de volgende regel voor:" Als de avond is gevallen"Dan hoor je even niets en dan een duidelijk BOEM. Dus hij schijnt idd hard te kunnen vallen en waarschijnlijk ook zacht. De meeste avonden hoor ik hem niet vallen,maar ik ben dan ook doof!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding