Waar komt de uitdrukking "kort door de bocht" vandaan?

Na de enorme teleurstelling van de fout die gemaakt is bij het schaatsen van Sven gisteravond doen er vele grappen de ronde waarin "kort door de bocht" wordt gebruikt. Nu riep dit bij mij de vraag op...waar komt die uitdrukking vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puntje voor de leuke montage-foto's. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh het zijn montage foto's ?

Antwoorden (6)

de uitdrukking te kort door de bocht komt vanuit de scheepsvaart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat betekende het dan in de scheepvaart?
Kort door de bocht betekent natuurlijk: op zo'n snel mogelijke manier een actie creëren of een reactie geven. De weg van de minste weerstand wordt immers afgelegd en kan leiden tot "iets".
Dat kan vanzelfsprekend zowel positief uitpakken of een beetje minder in het geval van Kramer. Meestal is deze uitdrukking aan de negatieve kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort door de bocht, ik kan het nergens terugvinden.

Wat me logisch lijkt is de bocht afsnijden en dus sneller zijn. Maar wie het ooit heeft bedacht en of het een (water)sport term is of een term die afkomstig is van fietsen/ auto rijden? Ik heb geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort door de bocht betekend dat je nogal voorbarig reageerd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Waar het vandaan komt, geen flauw idee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar de uitdrukking vandaan komt kan ik je niet vertellen, maar het betekent ongenuanceerd.
14 jaar geleden
Als je iets zegt en je krijgt als commentaar “dat is nogal kort door de bocht” dan betekent het dat je iets beweert zonder goede argumenten te gebruiken of dat je te sterk generaliseert.
Waar het vandaan komt dat weet ik helaas ook niet.