Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de uitdrukking "kort door de bocht" vandaan?

Na de enorme teleurstelling van de fout die gemaakt is bij het schaatsen van Sven gisteravond doen er vele grappen de ronde waarin "kort door de bocht" wordt gebruikt. Nu riep dit bij mij de vraag op...waar komt die uitdrukking vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puntje voor de leuke montage-foto's. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh het zijn montage foto's ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

de uitdrukking te kort door de bocht komt vanuit de scheepsvaart
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat betekende het dan in de scheepvaart?
Kort door de bocht betekent natuurlijk: op zo'n snel mogelijke manier een actie creëren of een reactie geven. De weg van de minste weerstand wordt immers afgelegd en kan leiden tot "iets".
Dat kan vanzelfsprekend zowel positief uitpakken of een beetje minder in het geval van Kramer. Meestal is deze uitdrukking aan de negatieve kant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort door de bocht, ik kan het nergens terugvinden.

Wat me logisch lijkt is de bocht afsnijden en dus sneller zijn. Maar wie het ooit heeft bedacht en of het een (water)sport term is of een term die afkomstig is van fietsen/ auto rijden? Ik heb geen idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort door de bocht betekend dat je nogal voorbarig reageerd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Waar het vandaan komt, geen flauw idee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar de uitdrukking vandaan komt kan ik je niet vertellen, maar het betekent ongenuanceerd.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Als je iets zegt en je krijgt als commentaar “dat is nogal kort door de bocht” dan betekent het dat je iets beweert zonder goede argumenten te gebruiken of dat je te sterk generaliseert.
Waar het vandaan komt dat weet ik helaas ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding