Chocolade maken is een kunst op zich. Het mengen van cacaopoeder is niet zo simpel en dan nog het goed te laten binden.....enfin, als iets erg onsamenhhangend is, wat je niet goed tot een glad mengsel kan brengen, dan kan je er geen chocolade van maken. Het blijft rullig en wil niet binden.
De uitdrukking betekent dan ook dat iets zo onsamenhangend, onbegrijpelijk of raar is dat je er niets mee kunt doen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze informele uitdrukking bestond al in de jaren zestig (o.a. bij Carmiggelt), met de nog oudere variant ergens geen cake van kunnen bakken (eveneens bij Carmiggelt: Tussen mal en dwaas, 1949). Niettemin raakte ze pas in de jaren tachtig meer ingeburgerd.

Want van al die rotzooi die ze tegenwoordig in die speelgoedwinkels hebben, kan ik geen chocola meer maken. (Simon Carmiggelt: Kroeglopen, 1965)
‘Ik kan er geen chocola van maken,’ zei de agent. (H.P. de Boer: Het damesorkest en andere verhalen, 1976)
Ik kan van de plaat nog steeds niet echt chocola maken. (Oor, 05/04/86)
Zelfs een bekwaam ‘minimal-director’ als Pim de la Parra zou hier nog geen chocola van kunnen maken. (Nieuwe Revu, 18/10/90)
De snelheid van de berichtgeving was zo overrompelend dat je er na een paar dagen geen chocola meer van kon maken. (HP/De Tijd, 24/05/91)
Zou er iemand ter wereld zijn die chocola kan maken van de teksten van R.E.M.? (Het Parool, 03/10/92)
Minister Van Mierlo van buitenlandse zaken zei ‘geen chocola te kunnen maken’ van het betoog van Bolkestein. (Trouw, 07/03/97)
Voordien was ze een zangeres met een grandioze stem en een guitig country-imago — een combinatie waarvan Jan-met-de-Pet geen chocola kan maken. (Nieuwe Revu, 04/06/97)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Dat het in de jaren 60 al bestond, is geen verklaring voor de oorsprong van de uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las de vraag als in: wie is er mee begonnen, waar komt het vandaan maar je hebt gelijk dat je ook het andere antwoord zou kunnen geven. Twee interpretaties van 1 en dezelfde vraag.