Waar komt de (vrucht)naam ananas van oorsprong vandaan ?

Wat is de reden,dat men in het Engels "pineapple" zegt,als men het over deze overheerlijke gele vrucht heeft?Of bestaat er een betere ,te verklaren andere naam voor in het Engels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het is duidelijk dat ook wij de naam van deze plant van de Portugezen hebben overgenomen, terwijl in het Javaans en Maleis nanas op welke wijze dan ook de oorspronkelijke Amerikaanse vorm van die naam is bewaard of hersteld. Aan de volken van de Archipel moest het toeschijnen dat deze naam door reduplicatie ontstaan was: vandaar dat hij in sommige talen (Bataks, Dajaks, Soendaas) de vormen honas, kĕnas, kanas kon aannemen, waardoor hij meer bepaald tot nominatief van het substantief is bestempeld. Merkwaardig is de Menangkabause naam pisang ĕnas, die zich moeilijk met de aard van de vrucht laat rijmen.

ananas2 [bepaalde vrucht]. Portugees ananas of ananaz van de Braziliaanse naam nanas. De vrucht is door Europeanen het eerst gezien in Peru.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Ananas is een woord uit het Tupi, de taal van de Tupi-indianen en betekent uitmuntende vrucht.[1] De Spanjaarden noemden de vrucht piña, naar de dennenappel (cono de pino). "

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ananas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam ananas komt van naná en ananá, woorden uit het Tupí-Guaraní, een inheemse Zuid-Amerikaanse taalgroep.
Wij hebben de Portugees en Spaanse schrijfwijze overgenomen van deze vrucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het russisch is Ananas ook ananas (alleen schrijven ze het "vreemd" in het cyrillic). Dus misschien is pine-apple eigenlijk gewoon vreemd.