Waarom stuurt Gandalf niet meteen de adelaars op pad vanaf Rivendel? (Lord of the Rings)

Dit heeft mij altijd verwonderd: het hele fellowship sjokt half Middle Earth af, terwijl die adelaars toch meteen die Ring in Mount Doom kunnen dumpen? Vertrouwt hij de Adelaars ook niet met de Ring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees blij, anders hadden wij maar één deel om van te genieten ;-). Maar je verwondering deel ik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij hebt zeker ''how lord of the rings should have end'' gezien op youtube?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar nu wel! De Gimli-versie is ook leuk.

Het beste antwoord

Sauron was heel actief in zijn zoektocht naar de ring, zowel in de lucht als op de grond.
Als hij op enige manier al een troep reuzen adelaars die over zijn land vlogen zou hebben gemist, dan zouden zeker de Nazgul deze wel hebben opgemerkt. Zij zouden op hun "fell beasts" (sorry, weet de Nederlandse naam voor die vliegende dieren die wel wat op draken lijken niet) zijn gestegen en de adelaars vermoord hebben, waardoor de ring bij Sauron zou belanden.

De enige reden dat de adelaars Mordor binnen konden vliegen om Sam & Frodo te redden was dat de ring vernietigd was en de kracht van de vijand gebroken.

Daarnaast had Gandalf niet de macht om de adelaars op te dragen de ringdragers naar Mordor te vliegen. Gandalf heeft ooit een grote gunst verleend aan Gwahir (de Adelaarkoning) waardoor deze bij Gandalf in het krijt stond. Gwaihir loste zijn schuld in door Sam & Frodo op te halen.
Als zij vanaf het begin het hele dring ragende gezelschap naar Mordor hadden moeten vliegen, dan hadden ze hun eigen dood tegemoet gevlogen en dat zou teveel gevraagd zijn voor Gwaihir.

En laten we eerlijk zijn: Dan zou het boek toch een heel stuk korter en minder spannend zijn en we zouden enkele bijzondere creaturen nooit zijn tegengekomen, zoals de Ents...

Tussen haakjes, bovenstaand verhaal heb ik ook deels van de engelse versie van deze site:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100112224920AA9Kheb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De adelaars zouden meteen door de Nazguhl (zoiets ongeveer) worden gepakt. Het moest wel in het geheim gebeuren natuurlijk, dat was in principe het idee (of dat een heel goed idee was... (nou ja, wel gezien het uiteindelijke resultaat)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de Nazguhl waren na de aankomst van Frodo in Rivendel tijdelijk zwaar aangeslagen (half verzopen, m.a.w.) en het duurde een hele tijd voor Sauron ze op die vliegende monsters inzette.
Het kritieke moment van de hele onderneming is het werpen van de ring in het vuur. Maar dan moet je eerst de berg betreden hebben. Zie jij de adelaars al door de gang naar binnen hoppen?
Er zijn nog andere technische bezwaren, nl. de impakt die de ring heeft op de drager. Zouden adelaars daar tegen bestand zijn? Tot dusver zijn alleen de weinig ambitieuze hobbits hiertegen bestand gebleken, ook al raakten ook zij meer en meer onder de invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet Tom Bombadil, die ook prima bestand bleek tegen de ring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk nog meer dan Frodo zelf. Ik vind Tom erg ondergewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg dat wel, hij kwam niet eens in de film terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, schandalig. Ging hij nou uiteindelijk ook naar de Grijze Havens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vond ik zelf ook een groot gemis, ik heb het idee dat de makers het belang van Tom Bombadil enorm hebben onderschat! Maar in het boek staat natuurlijk een uitgebreide uitleg waarom Tom niet werd gevraagd de ring onder zijn hoede te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht niet dat Bombadil naar de grijze havens ging, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik dacht dat het alleen de elven waren samen met Bilbo & Frodo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tom Bombadil is een grond-gebonden Valar die zijn 'rijk' niet kan, of mag of wil verlaten. Is niet helemaal zeker.
Hij zou zeker een geschikte ringdrager zijn waar de ring geen invloed op heeft.
Elrond, Treebeard, Bombadil of Galadriel lijken ook kansrijker dan Frodo. Of Gandalf zelf. Maar de vraag was niet zozeer wie de meeste kans liep, maar meer wie je het in de schoot kon dumpen. Wie is bereid? Want zowel het succes van de missie, alsook het verhaal zelf, hebben weinig te maken met het vervoeren van de ring. Het gaat over het willen en kunnen dragen. Het durven dragen. En dan niet ‘carry’ als in ‘carry a suitcase’, maar ‘bear’. Als in ‘bear suffering’. En dan is de bereidheid belangrijker dan snelheid of kracht. Het gaat om de wil.