Het boek wordt meestal tot de literatuur gerekend. Over wat het precies inhoud om tot de literatuur gerekend te worden, wat de criteria zijn, daarover kun je uren twisten. Er is geen sluitende definitie. Lees hier een stukje van wikipedia:

'De literaire relevantie van Cremers werk is vooral belichaamd in "Ik Jan Cremer - deel I". Centraal daarbij is de bevrijding van de idealen van de jaren '50. Het is een voorbode van de vrije seks en wilde jaren '60. Dit verklaart waarom Cremer ook buiten Nederland veel gelezen werd. Ook dit leverde kritiek op. Over het boek werden Kamervragen gesteld, het werd fascistisch genoemd en voetbalvandalen werden beschuldigd van "Jan Cremerisme".'

Toegevoegd na 24 minuten:
Hier staan een aantal definities van literatuur:

http://heldenreis.blogspot.com/2009/10/wat-is-literatuur.html
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord en toelichting. Ik ben onder andere benieuwd wat "de Bibliotheek" hierop gaat antwoorden .
rose
13 jaar geleden
Ook de bibliotheek zal je geen afdoende antwoord kunnen geven. Kijk ook hier maar eens: http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/49733-wat-is-literatuur.html
De strijd om welke werken wel of niet tot de canon behoren is nog steeds niet gestreden en zal waarschijnlijk ook nooit tot een eind komen. Een auteur die tientallen jaren geleden de nobelprijs voor literatuur won, kan inmiddels helemaal vergeten zijn, terwijl een onbeduidende schrijver juist herontdekt kan worden. Of een roman of auteur al dan niet opgenomen wordt in de canon staat dus nooit vast! Het werk van Jan Cremer is zeker belangrijk geweest voor de literatuurgeschiedenis en het zal daarom ook moeilijk zijn om het boek zijn plekje in de canon te ontzeggen. Zelf studeer ik literatuurwetenschap en heb ik de indruk dat de meeste hoogleraren het zelf geen (hoogstaande) literatuur vinden, al zullen ze dat waarschijnlijk nooit toegeven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, van iemand die er voor leert. Ik heb het boek nog niet gelezen , maar ben wel benieuwd .