De meeste mensen verdienen er helemaal niks mee.

Een goed boek schrijven, wat goed genoeg is dat het ook veel verkocht wordt, dat kunnen niet zo heel veel mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat een auteur verdiend, hangt helemaal af van de uitgeverij en de verkoop. Meestal krijg je als auteur tussen de 6 en 10 procent per verkocht boek. Bij veel uitgevers krijg je daarnaast een voorschot. Voordat het boek dan daadwerkelijk wordt uitgegeven, krijg je dus al een geldbedrag. Ook krijg je geld voor eventuele signeersessies, of lezingen.
Als je zelf je boek uitgeeft, kun je daar inderdaad ook meer aan verdienen per verkocht boek. Alleen zit het risico dan bij jou. Vaak moet je geld betalen om je eigen boek uit te geven (denk aan drukkosten, correctiekosten, een omslag, promotie), en het kan lastig worden om het geld eruit te halen dat je erin hebt gestopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel mensen het kopen... En dat hangt weer af van de oplage, verspreiding, promo campagne, etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je mazzel hebt heel veel (kijk naar de Harry Potterreeks...), als je pech hebt kost het je alleen maar geld (productiekosten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je zowel héél goed kunnen schrijven, als geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn genoeg waardeloze boeken (wat schrijfkwaliteiten betreft) die bestsellers werden ;-)
Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers.
Stel dat je een "goed" boek schrijft met wereldwijde dekking dat vertaalt wordt in vele talen. Dan is dat ene boek wel genoeg om je kostje te kunnen kopen voor de rest van je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zal zijn van 0 Euro tot in de miljoenen, maar dan moet je wereldwijd verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets, tenzij je een bestseller schrijft. Denk eerder eens aan het uitgeven van een E-boek. Daarvoor kun je de software downloaden. Dat moet je het e-boek ergens on line zetten, maar dat is een later probleem. Maak eerst dat boek en laat het aan anderen lezen. Dan kunnen we verder praten.