weet iemand de naam van oude technische prenten of de naam van die 2 broers?

ik zoek van die tekeningen die we vroeger op school hadden van dingen die doorgezaagd waren en uitelkaar gehaald waren opgetekend.
geen echte blauwdrukken waren het maar meer informatieve tekeningen van schepen boten en andere dingen met een beetje info over alle ruimtes die je kon zien ... op kinder niveau

ik kan me eigen herinneren dat ik ooit heb gelezen dat het 2 broers waren (volgens mij duits) die samen die tekeningen maakten.ze waren 20 jr geleden al oud en grijs dus ik weet niet of ze nog leven.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Antoni
6 jaar geleden
Misschien vind je (meer) als je ook googlet met het trefwoord "opengewerkt".
Antoni
6 jaar geleden
Intussen heb ik zelf (6 uur later) het waarschijnlijk juiste antwoord gevonden...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gebroeders Das

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoel je de broers Robbert en Rudolf Das. Zij zijn niet Duits, maar Nederlands.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Robbert_en_Rudolf_Das vind je over hen onder meer deze informatie:

"De tweelingbroers Robbert Das en Rudolf Das (Haarlem, 23 januari 1929), zijn Nederlandse technisch illustratoren, bouwkundig ontwerpers, auteurs en futurologen (kenners van de toekomst). Samen hebben zij sinds 1952 ontelbaar veel technische illustraties en bouwkundige ontwerpen vervaardigd voor gerenommeerde binnen- en buitenlandse bedrijven. De opdrachten waren vaak toekomstgericht."

"Na de HBS-B opleiding waren Robbert en Rudolf Das van plan verkeersvlieger te worden, maar na de afkeuring van Robbert vanwege een kleine oogafwijking kozen ze er voor iets anders te gaan doen. In 1952 richtten de broers een technisch illustratiebureau op. In 1953 vestigden ze wereldwijd hun naam door gedetailleerde opengewerkte tekeningen te presenteren van de geheime nieuwe straaljager Supermarine-Swift van de Britse Royal Air Force. De schetsen, gepubliceerd in het internationale Zwitserse luchtvaarttijdschrift Interavia, zorgden voor veel ophef maar de jongens legden uit dat ze 'niet meer' hadden gedaan dan het combineren van gegevens van voorgangers-vliegtuigen die ze uit vakbladen hadden gehaald."

"De eeneiige tweeling tekende futuristische ontwerpen voor het tijdschrift Kijk. Rudolf Das werkte bij Elsevier Magazine als redacteur van de rubriek 'Modern Leven' en is columnist voor de website 'Nieuwbouw-Nederland.nl' Rudolf maakte ook illustraties voor boeken van de Nederlandse schrijver Stefan Denaerde waarin onder andere een ontmoeting met buitenaardse wezens van de planeet Iarga voorkomt. In het boek wordt beschreven hoe een utopistische en zeer efficiënte 'superbeschaving' eruit kan zien.

Rudolf en Robbert Das hebben vanaf 1966 meerdere boeken gepubliceerd waarin ze voorspellingen en voorstellen doen en visies ontwikkelen op uiteenlopende gebieden. De boeken vallen op door gedetailleerd, kleurrijk tekenwerk, alles nog steeds met de hand vervaardigd. De voorstellen zijn meestal van bouwkundige en infrastructurele aard en hebben vaak aandacht voor milieu-efficiëntie. De broers proberen in hun boeken een breder beeld van de mens in de wereld te schetsen. Zij leveren bijvoorbeeld maatschappij-kritisch commentaar op de energie-industrie en ontwikkelingshulp en plaatsen de technische verworvenheden van de mens tegenover die op maatschappelijk-sociaal gebied."
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja helemaal dank je ... geen wonder dat ik het niet kon vinden dacht dat ze duits waren !
Antoni
6 jaar geleden
Graag gedaan!
Antoni
6 jaar geleden
Jij ook bedankt voor je vraag! Ik kende deze tekeningen niet; ik vond het heel leuk over de broers te lezen en de tekeningen te leren kennen.