Zijn memoires en dagboekfragmenten hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een fragment uit het Dagboek van Anne Frank
http://www.anne-in-de-buurt.nl/Fragment-dagboek.html Het boek: de pianiste van Theresienstadt van Alice Herz-Sommer bevat prachtige memoires

Antwoorden (1)

Memoires en dagboekfragmenten zijn niet hetzelfde.

Memoires zijn herinneringen die men veel later schrijft in boekvorm. Als het dus herinneringen zijn. Vaak zijn zij ook gekleurd.

Dagboekfragmenten zijn fragmenten die geschreven zijn op dezelfde dag, of hoogstens een dag later en daardoor waarheidsgetrouwer. Zij kunnen later wel omgevormd worden tot een boek.

Toegevoegd na 3 minuten:
In tegenstelling tot dagboekfragmenten zijn memoires niet voor de volle 100% betrouwbaar. Memoires zijn weergaven van ervaringen uit het verleden die men denkt terug te kunnen roepen uit het geheugen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik denk dat dagboekfragmenten als betrouwbaarder gezien kunnen worden t.a.v. hoe de schrijver het beschrevene op dat moment ervaren/ geïnterpreteerd heeft. Niet automatisch als waarheidsgetrouwe weergave van de beschreven zaken zelf. Bijvoorbeeld de dagboekbeschrijving van iemands emoties nav een fikse ruzie zou accuraat kunnen zijn, maar die ruzie zelf zou zwaar gekleurd weergegeven kunnen zijn. Verder ben ik het met je eens. Door de tijd verkleuren herinneringen vaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ben ik met u eens. Vandaar: dagboekfragmenten zijn waarheidsgetrouwer (niet altijd waarheidsgetrouw, er zijn ook fantaserende dagboekschrijvers(schrijfsters). Ik heb diverse memoires gelezen (meestal geschreven door een ghostwriter) van personen die ik van nabij heb gekend. Spontaan reageer ik vaak in de trant van: zo was het helemaal niet.
Maar wiens geheugen is het betrouwbaarst?
En ook memoires moeten verkocht worden.