Hoe zoek ik het thema van een boek?

Hoe kan ik dus van een boek de juiste thema's vinden?
En kunnen jullie ook wat voorbeelden van thema's geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
119K

Het beste antwoord

Als je het verhaal van het boek samenvat, dan kom je als het goed is op een onderwerp uit waarover het vooral gaat. Welke rode lijn loopt er doorheen?

Voorbeelden van thema's zijn: adolescentie, alcoholisme, armoede, beroemd zijn, eenzaamheid, fantasie, geheim, handicap, liefde.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Even op de site van de bibliotheeek kijken, daar staat het meestal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo bepaal je het thema van een boek:
Stel het onderwerp vast.
Bekijk de titel en het omslag.
Lees het motto (als dat er is).
Kijk welke aspecten van het onderwerp herhaald worden; zoek dus de motieven.
Lees nogmaals de afloop van het verhaal.