Hoe weet men welke boeken/cd's je leent in de bibliotheek?

Vandaag nog eens een bib binnen geweest, weet niet als dit systeem al lang bestaat maar alles gebeurt nu via pc en een soort weegschaal. toen mijn vrouw de geleende boeken en cd's op die "weegschaal" legde wist hij exact welke boeken erop lagen, dan kan je denken oké pc weet welke boeken je geleend hebt.

maar toen we terug vertrokken en nieuwe boeken wilden lenen, moesten alle boeken terug op die weegschaal leggen en wist terug exact de titels van de boeken terwijl ze gestapeld op elkaar lagen...

Hoe kan men weten welke boeken er liggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zitten tegenwoordig RFID-chips ín de boeken verwerkt. Dat is een technologie die het mogelijk maakt om op afstand informatie op te slaan in en af te lezen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ook al zijn de boeken gestapeld en bevind zich er naast nog zo'n toestel?
Amadea
9 jaar geleden
Ja. De machines zijn in staat om een stapel items (boeken, cd's of dvd's) tegelijk in te nemen. Twee antennes scannen namelijk de stapel en zoeken daar vervolgens de gegevens uit de computer bij op.

Andere antwoorden (2)

Elk boek heeft een bepaald gewicht. De weegschaal kijkt dan of het gewicht klopt met het totaalgewicht van alle boeken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Blijkbaar ben ik vroeger altijd voorgelogen :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
het is geen weegschaal
In elk boek wordt er een elektronische sticker gekleefd. Die kan de 'weegschaal' zoals jij het noemt herkennen. Aan de hand van zo'n sticker weet de pc dus alles over dat boek.