Bestaat/bestond duvelsdrek echt?

In het boek Kruimeltje heeft Kruimeltje het over Duvelsdrek:

"Enne toen kwam d'r een knul anloope enne die had duvelsdrek... weet je wat duvelsdrek is? Van die stukkies vuurpoeier... assie d'r op spoegt begint het te brande... Ik verruilde vier kestanjers voor duvelsdrek, fijn hoor... en toen kwam Keesie."

Ik vraag me al jaren af of dit spul nou echt bestond of dat het gewoon gezwets is van Chris van Abkoude.

Want iedereen die "Pietje Bell in Amerika" heeft gelezen weet dat hij het niet nauw nam met de realiteit en dat terwijl hij er jaren lang zelf gewoond heeft.

Toegevoegd na 19 minuten:
LET OP: ik bedoel dus NIET: dUIvelsdrek, maar dUvelsdrek, zonder i

Het beste antwoord

Je bent niet de enige die het zich heeft afgevraagd. Ja, het bestond maar zo heette het product natuurlijk niet echt.

"Over het 'vuurpoeier' of de 'duvelsdrek' waarmee Kruimeltje, het jonge neefje van Pietje Bell, omstreeks 1920 stoepschrobbende dienstmeiden de stuipen op het lijf joeg, is binnen een week al veel duidelijkheid ontstaan.

Een enkele lezer meende dat het poeier misschien magnesium was dat met het chloor uit het boenwater spontaan zou kunnen ontbranden, een ander gaat ervan uit dat auteur Chr. van Abkoude niet goed snik was omdat hij per slot ook 'de zoonen van Pietje Bell' hun gezichten laat insmeren met fosfor maar de e-mail van ir. K. Wessel geeft waarschijnlijk de juiste oplossing.

Het vuurpoeier was wel degelijk carbid, schrijft hij, maar carbid van een ouderwetse, slecht gezuiverde soort. Vroeger kwam er vaak ook nog fosforcalcium in voor en dat geeft met water fosforwaterstofgas (PH) dat spontaan kan ontbranden.

Wessels verklaring is extra aannemelijk omdat het goedje, naar zijn zeggen, destijds werd gebruikt voor lichtboeien waarvan er misschien ook wel enige op de Nieuwe Maas lagen. Het is niet onaannemelijk dat de lichtboeienvuller af en toe wat vuurpoeier weggaf. "
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vanwege de vieze geur wordt Valeriaan Duvelsdrek genoemd, iets totaal anders dan waar jij het over hebt.

Toegevoegd na 56 seconden:
Duvelsdrek bestaat dus echt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Het is géén Valeriaan.
Asa foetida was een van de 98 kruiden en planten die je voor je drogistendiploma moest herkennen. Het stinkt als de hel, maar is net als valeriaan wel een plant.
Ivana
10 jaar geleden
Asafoetida:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duivelsdrek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt wel dat dat ook enorm stinkt, er zijn blijkbaar meer planten met deze bijnaam. Valeriaan ruikt ook vies.
Duivelsdrek is een plant die ook wel asaefoetida heet en de kleine zaadjes ervan worden gebruikt in o.a. de Indiase keuken. Ook is er de gomhars van enkele aziatische soorten van het geslacht Ferula met die naam. Het is dus een plant ( planten) en daar is helemaal niets spookachtigs, toverachtigs of bijzonders aan. Vergelijk het maar met komijn.
Met Amerika heeft het in elk geval heel weinig te maken, hoewel men daar ook wel Indiaas zal koken.