Dé klassieke literaire werken van de Nederlandse literatuur zijn díe teksten die de Nederlandse cultuur enerzijds heel goed weergeven en anderzijds de Nederlandse cultuur zelf verrijkt hebben. Meestal gaat het om een verzameling werken van één schrijver en niet zozeer één boek. Uitzondering is misschien Multatuli's 'Max Havelaar'. Andere uitzonderingen zijn hele oude werken die als enige uit hun eigen tijd bewaard zijn gebleven.

Oevres of delen van oevres van bijvoorbeeld Vestdijk, Couperus, Reve, Claus, Bernlef, Mulisch zijn wat mij betreft goede voorbeelden van klassieke werken van de Nederlandse literatuur. Twintigste eeuwers die de aard van Nederland (of Vlaanderen) en de Nederlanders (of Vlamingen) prachtig wisten te vatten en beschrijven, en verrijken.

Verder terug in de tijd vind ik het moeilijker worden.

Mijn persoonlijke voorkeur is overigens Vestdijks 'De kelner en de levenden'. Dat werk kan je eindeloos blijven lezen en er keer op keer nieuwe lagen in ontdekken. Prachtige taal, prachtige metaforen, en héel, héel Nederlands van zijn eigen tijd. Ongeëvenaard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De Avonden van G.K. van het Reve
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn er velen, zo kan ik me nog herinneren van mijn schoolboekenlijst. We behandelden diverse perioden uit de Nederlandse literatuur, en moesten daar minimaal een boek per periode uit kiezen.
Een klassieker die ik me kan herinneren, is de Max Havelaar van Multatuli.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van den vos Reynaerde (Reynaerd de vos)
Max Havelaar

Worden wereldwijd als beschouwd onder de beste literaire werken ooit. Oordeel zelf zou ik zeggen......

zie onderstaande link voor een lijst. Ze vallen stuk voor stuk in de categorie van goede literatuur maar ze zijn bij lange na niet allemaal even leesbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn er te veel om op te noemen. Ik noem er een paar die vroeger op praktisch elke literatuurlijst stonden en mij ogenblikkelijk te binnen schieten:
Bordewijk - Karakter
Multatuli - Max Havelaar
W.F. Hermans - Het behouden huis
Marga Minco - Het bittere kruid
Middeleeuwse literatuur zoals: Karel en de Elegast; Beatrijs; Van den Vos Reynaerdee;etc.
Etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens een onderzoek dat in 2002 werd gehouden onder de leden van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde luidt de top tien van klassieke Nederlandse literatuur als volgt:

1. Multatuli, Max Havelaar (1860)
2. [anoniem, Willem] Van den vos Reynaerde (13de eeuw)
3. Gerard Reve, De avonden (1947)
4. Joost van den Vondel, Gysbreght van Aemstel (1637)
5. W.F. Hermans, De donkere kamer van Damocles (1958)
6. Nicolaas Beets (Hildebrand), Camera obscura (1839)
7. [anoniem] Beatrijs (midden 13de eeuw)
8. [anoniem] Karel ende Elegast (einde 12de eeuw)
9. W.F. Hermans, Nooit meer slapen (1966)
10. P.C. Hooft, Lyriek [w.o. liederen, sonnetten]

De meest recente publicatie in de top 100 is Harry Mulisch' De ontdekking van de hemel (1992). Deze moderne klassieker staat op de 22e plaats.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is nogal subjectief natuurlijk wat je als klassieker bestempeld. De Avonden bijvoorbeeld, of misschien nog duidelijker De Ontdekking van de Hemel zijn werken waarover niet iedereen het eens is. Ikzelf vind eigenlijk dat een boek als Mystiek Lichaam van Frans Kellendonk zeker in een canon thuishoort, maar er zijn vast mensen die dat anders zien. hetzelfde kun je zeggen over Tirza van Grunberg. Recente literatuur is moeilijk als klassieker te bestempelen. Wat oude literatuur betreft breek ik graag een lans voor De Zeereis van Sint Brandaan. Prachtig boek. Zo ongeveer alle oude nederlandse literatuur is trouwens te lezen op www.dbnl.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
camera obscura/de kleine johannes/max havelaar/karakter/eline vere/kaas/oeroeg/donkere kamer damokles/titaantjes/de avonden/kees de jongen/terug naar oegstgeest o.a.