Zijn de Afrikaanstalige werken van Elisabeth Eybers Nederlandse literatuur?

Zij heeft voor haar hele ( Afrikaanse) oeuvre prijzen gewonnen die alleen voor Nederlandse literatuur zijn gegund.
Zij heeft o.a. De P.C. Hooft en de Constatijn Huygens prijs gewonnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn overigens meer voorbeelden zoals Breyten Breytenbach ( misschien wat bekender). Hij heeft ook prijzen in Nederland gewonnen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het antwoord is ja. Elizabeth Eijbers nam later de Nederlandse nationaliteit aan. Je kunt haar werk, ondanks dat het in het Zuid-Afrikaans was geschreven wel aanmerken al Nederlandse literatuur. Ze werd gezien als een van de grote naoorlogse NL dichteressen.
Ze woonde als kind in een West-Transvaalse stad, haar vader was daar Nederduits-gereformeerd predikant. Eybers studeerde van 1932 tot 1936 moderne talen aan de Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg. Ze vestigde zich in 1961 in Amsterdam en nam de Nederlandse nationaliteit aan, maar bleef schrijven in het Afrikaans.
Zie ook de meegestuurde links.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, toch wel een mooie uitzondering.