Is het losstaande huisje tussen het Victoria Hotel in Amsterdam er echt omdat iemand het huis niet wilde verkopen?

In het boek Publieke werken van Thomas Rosenboom gaat het over iemand die in een huisje woont in Amsterdam. Op de plek van dat huisje komt het Victoria Hotel maar de onderhandelingen lopen vast en het huisje blijft staan. Dat huisje staat ook echt in Amsterdam met het Victoria hotel eromheen. Komt dat door stukgelopen onderhandelingen of is er een andere reden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

n 1889 verscheen in de Amsterdamsche Courant het bericht dat het hotel vijf huizen aan het Damrak en drie op de Prins Hendrikkade had aangekocht. Daaronder bevond zich het historische, uit 1633 daterende Huis-met-het-torentje, dat eeuwenlang de hoek van het Damrak had gemarkeerd. Niet alle panden waar de vennootschap haar zinnen op gezet had, konden worden verworven. Twee huisjes bleven vanwege de te hoge vraagprijs onbereikbaar. Toen de tijd begon te dringen, besloot Henkenhaf maar om de oude huisjes heen te bouwen. Dit verklaarde de twee bijzondere, door het hotel ingekapselde geveltjes uit de 17e eeuw.