Aan welk boek dat je hebt gelezen heb je het meeste gehad?

Welk boek heeft jou leven echt veranderd of heeft je aan het denken gezet? Kortom een aanrader

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Conflictanalyse van Glazl omdat er nu éénmaal overal in alle ondernemingen, in alle families , in alle lagen conflicten, klein of groot bestaan en dat die te veel emotioneel behandeld worden en niet vanuit een rationeel standpunt : beheersbaar en bespreekbaar en oplosbaar. En dan mijn lievelingsboek : Kaizen van Prof Imai , de bestseller in de autoindustrie in de jaren 90 over continue verbetering op de werkvloer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (37)

Het zwartboek over kernenergie/kernwapens van greenpeace.
Eén lange opsomming van allerlei nucleaire ongelukken, mistoestanden en de daar altijd bij behorende doofpotaffaires.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iet van jkernenergie wilt wetem, dan moet je vooral iets lezn van een verstokte en vastgeroeste tegenstander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat heb je daar aan gehad dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weten dat 't allemaal in dezen één en al nonchalance / desinteresse, oplichting, mistoestanden, verduistering van gegevens, leugens, omkoping, onkunde, onvoorzichtigheid, hebberigheid, misleiding, etc. is.
De mens zal _nimmer_ betrouwbaar en verstandig met kernenergie en omgaan. 'Gelovers' die denken dat zulks in 't moderne Nederland wel goed zit, vergissen zich lelijk. Voorbeeldje: men schuwde er niet voor om 't afgesloten zeegebied bij de kerncentrale van Petten dan maar te gebruiken als militair oefengebied... Immers, anders werd dat gebied toch maar niet gebruikt - beetje zonde, niet?
En dan verbaast kijken als er een kogel door een bijgebouw van de centrale schiet... Veiligheid voorop bij kerncentrale's? Lamenielache...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als je iet van jkernenergie wilt wetem, dan moet je vooral iets lezn van een verstokte en vastgeroeste tegenstander."
En dacht je dan dat ik er verder niks over gehoord/gelezen heb? Ook van de 'andere kant', zeg maar? Ik lees 'dagelijks' wetenschappelijke artikelen.
Ik heb er al heel wat over gelezen. Elke keer valt weer op dat de industrie zélf nooit over risico's praat (behalve dan roepen dat er zulke fantastische passieve veiligheden ingebouwd zijn, dat er nooit iets ergs mis kan gaan), en dat ze al 't mogelijke doen om berichten omtrent geopperde problemen met de te veiligheid proberen te weren. Was radioactiviteit niet meetbaar (maar nog wel even schadelijk - ik weet 't, dit is een tegenstelling), dan waren de besmette gewassen in Scandinavië (1986) echt niet vernietigd, hoor...
het kruis in de asfalt jungle geschreven door david wilkerson is een waar gebeurd verhaal en zeer ingrijpend een zekere aanrader

Toegevoegd na 9 minuten:
en het boek ik zal nooit meer huilen nav nicky cruzen jamie buckingham en ja uiteraard de bijbel

Toegevoegd na 10 minuten:
even spelfoutje recht zetten van nicky cruz en jamie buckingham
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schitterende boeken inderdaad, ik heb ze beiden hier in mijn kast, maar bij herlezen een aantal jaren geleden vond ik ze toch wel HEEEEEL erg 'over the top'. Natuurlijk was ik toen ook allang niet gelovig meer en dus niet meer zo vatbaar, maar toch, de aanvankelijke charme was er toen wel af.
De film vond ik als kind trouwens ook inrukwekkend.
De Bijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Tractatus Logico Philosophico
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Je bedoelt, neem ik aan, Tractatus logico-philosophicus, van Ludwig Wittgenstein?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Wat waren je indrukken er van ; vooral van de eerste zin : 'De wereld is een geheel van feiten en niet van dingen..."(= ongeveer zo?).
rose
14 jaar geleden
@valere: Er staat (en dat is een indrukwekkende opening); "Die Welt ist alles, was der Fall ist". Jij refereert aan de tweede zin, waarvan de vertaling zou moeten luiden: ‘De wereld is het geheel der feiten en niet der dingen…'
De Profeet van Kahlil Gibran
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ idd een aanrader
Alice in Wonderland, Het boek van Mirdad, de profeet, De Kleine Prins...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap eigenlijk de ophef over Alice niet. Ik vind het vooral weinig zeggend. De andere twee waren ok.
'The Illuminatus!'-trilogie van Robert Shea en Robert Anton Wilson op nr. 1,
'The Hitch-Hiker's Guide to the Galaxy' (een trilogie in 5 delen) van Douglas Adams op nr. 2.
Wel eerst the Guide lezen en dan pas The Illuminatus, anders staan je hersenen nog niet in de juiste Uber-nerd-stand...
'Startide Rising' van David Brin op nr. 3.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Cool! Ik ken maar weinig mensen die Illuminatus! hebben gelezen. Echt een fantastisch boek!
Gödel, Escher, Bach van Douglas Hofstadter. Heeft ertoe geleid dat ik uiteindelijk AI heb gestudeerd en daarmee leuk werk heb gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welk boek van Gödel?
Niemandskinderen van Carolien Roodvoets.
Door dat boek heb ik geleerd dat ik niet alleen ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Braobe;

Een boek wat mij heel veel duidelijk heeft gemaakt over wereldmacht en -politiek is '1984' van George Orwell. En op een iets filosofischer toon heb ik heel veel gehad aan 'Zen and the art of motorcycle maintenance' van Robert M. Pirsig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek wat mij echt aan het denken heeft gezet is het boek Nieuwe handen van Gerie Smit.
Het is misschien iets minder "intelligent" dan de boeken die hierboven staan, maar het heeft zeker indruk op mij gemaakt.
Het gaat over de schrijfster zelf, die in café het Hemeltje zat tijdens de nieuwjaarsbrand in Volendam. Ze vertelt haar verhaal en hoe ze de hulp van het ziekenhuis heeft ervaren. Toen ik dit las, kon ik bijna de pijn en het onbegrip voelen.
Door dit boek ben ik erachter gekomen dat mijn problemen niet eens zo erg zijn. Als ik ergens mee zit, denk ik aan haar. En dan valt alles reuze mee!
Echt een topper van een boek die ik in een paar uur heb uitgelezen.
Een aanrader dus!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das Kalkwerk van Thomas Bernhard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De man die naar zichzelf zoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mijn leven echt heeft veranderd zijn de boeken van Loes van Loon.
Geweldige boeken, makkelijk leesbaar voor iedereen.
Loes verteld , met haar gids Hebenes, hoe het leven eigenlijk in elkaar zit.
Als je er een leest, wil je ze alle vijf lezen, zo boeiend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kunst van het geluk van de Dalai Lama.
Niet dat ik helemaal volgens die manier van denken leef, maar het heeft wel veel verandert in mijn manier van naar het leven kijken en met mensen omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu bezig met Het boek van leven en sterven door sogal rinpoche en ik herken wat je schrijft. Echt heel indrukwekkend en je leert een hele set nieuwe mogelijkheden om mensen te ondersteunen erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die heb ik ook gelezen, is een goed boek idd
Ook de Bijbel voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeken uit de tweede wereldoorlog heb ik verslonden en deze hebben mij diep geraakt ,dan weet je eigenlijk wat in vrijheid leven is . Dat heeft mij wel aan het denken gezet .En dan heb ik het (gelukkig )niet meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen komen van mars, vrouwen van Venus..

Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom ik veel heb gehad aan dit boek?
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harry Potter.

Ik dacht bestaat het dan toch echt die magie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
animal liberation van peter singer.
14 jaar geleden
Pas nog las ik The Zahir van Paulo Coelho. In dit boek kon ik me heel goed identificeren met een van de personages en heb ik mezelf beter leren kennen.
Prachtboek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij was dat "heft in eigen handen" van Wayne Dyer.
Over hoe je een sterkere persoonlijkheid kunt ontwikkelen.
Hele goede tips, en helemaal niet 'zweverig' geschreven.
Het is mijn persoonlijke bijbel geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jaren geleden dat ik 'Wilde Zwanen' van Jung Chang gelezen heb. Ik vind het knap hoe iemand aan de hand van drie generaties de Chinese geschiedenis in beeld kan brengen. En dan ook nog zodanig dat je emotioneel betrokken raakt en je realiseert wat politieke regimes met mensen kunnen doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De "aardkinderen serie" van Jean M Auel.

* De stam van de holenbeer, 1980 (The Clan of the Cave Bear)
* De vallei van de paarden, 1982 (The Valley of Horses)
* De mammoetjagers, 1985 (The Mammoth Hunters)
* Het dal der beloften, 1990 (The Plains of Passage)
* Een vuurplaats in steen, 2002 (The Shelters of Stone)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jean_Marie_Auel

Deze prehistorische verhaal/avonturen/overlevings/romantische/spannende/diepgaande serie heeft mij over heel wat struikelblokken heen geholpen. Heeft mij mijn leven doen her-bezien, en heeft mij leren liefhebben.

Top serie en als je van lezen houdt een absolute must.
De eerste helft van boek 1, daar moet je even doorheen, maar daarna kon ik hem niet meer wegleggen, en het wachten op deel 5 duurde lang! maar, nu is hij er!

Ik wens je veel leesplezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aantekening. Het is een boek voor 18 plus.
Mijn lerares in groep 6 vond het niet goed dat ik hierover mijn boekbespreking wilde doen toen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Er zit ook erotiek in, zeer regelmatig :-)
De atlas

Nee, serieus, daar kan je echt veel van leren. Je ziet de grote verschillen op de wereld, je ziet de mooiste dingen van onze aarde. De atlas wordt ook steeds mooier met mooiere foto's en betere technieken. Dat verbreedt je horizon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
the secret, ik ben hier door een heel stuk rustiger geworden en na gaan denken over het leven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The affluent society, van John Kenneth Galbraith.
Het is niet omdat er meer en meer materie geproduceerd wordt dat de maatschappij economisch en sociaal gezonder wordt.
Het boek is zeer profetisch want Galbraith schreef het in 1958.Hij overleed in 2007 op 97-jarige leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
the 100% brain course - Melvin D. Saunders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn biologie boek van school. Nu ik aan het einde van de havo ben weet ik door mijn biologie boek wat ik wil worden, arts. Dit boek heeft me dus echt aan het denken gezet van wat kan je allemaal worden (beroep) maar heeft wel met het menselijk lichaam te maken.
Een zeer intressant boek verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kees de Jonge, zo fantastisch... ik kon mezelf in hem zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grote verdoving van Eric Stofferis heeft mijn leven veranderd maar dan ook voor 180 procent omgedraaid.
Het boek heeft mijn kijk op alcohol zodanig veranderd dat ik mij nu op eigen kan vertrouwen en mij niet meer hoef te verdoven doormiddel van alcohol.Door dit boek heb ik een alcohol vrije training van 2 dagen gevolg ook bij Eric Stofferis en een keuze kunnen maken om te leren leven zonder te vluchten doormiddel van wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is alweer een tijdje terug, en hoewel ik heel veel boeken op het plankje 'invloed in mijn leven' kan zetten (van kook- en handwerkboeken tot filosofische werken) is de belangrijkste eye-opener denk ik al heel jong "Vechten voor Overmorgen' van Evert Hartman geweest.

Het boek is uit de tijd dat ik interesse kreeg in politiek, en speelde in de toenmalige toekomst. Het gaat over een samenleving in schijnbaar verval, waardoor uiteindelijk een extreem linkse partij met nogal wat waardenfascisme (opleggen wat goed is voor de mensen, 1984 voor beginners eigenlijk) aan de macht komt. De problemen worden opgelost, maar er komen nieuwe, ernstigere problemen voor terug, waardoor, natuurlijk, het vacuum op de rechtervleugel gevuld wordt.

Het boek heeft me doen inzien dat politiek niet zwart of wit is, maar een voortdurende balans die dan weer de ene, dan weer de andere kant op beweegt maar NOOIT naar één van beide kanten moet doorslaan. Daar is eigenlijk tot op de dag van vandaag niks in veranderd, en ik ben mede door dat boek een erge 'evenwichts-stemmer' geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nogal wat boeken gelezen, van science fiction tot filosofie, van literatuur tot Harry Mulisch, van kookboek tot programmeerbijbel, maar één van de inspirerendste boeken die ik las was 'Time enough for love' van Robert Heinlein. De levenslust droop van de pagina's af...

Andere inspiratiebronnen:

Kant: Zum ewigen frieden
Castaneda: De lessen van Don Juan
Rorty: Philosophy and the mirror of nature
Wittgenstein: Philosophische untersuchungen
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk voor mij als spacecowgirl om te zien dat aardig wat mensen zich laten inspireren door mijn helden... Over Heinlein kun je veel zeggen, maar niet dat hij geen geweldige boeken schreef. Wist je trouwens dat rond zijn 'Stranger in a strange Land' een hele cultus is ontstaan? Ook een heel inspirerend boek, al heeft het ook heel veel engerds geinspireerd...
rose
14 jaar geleden
@Stippel: Ja, dat wist ik. Ik heb veel Heilein gelezen, is toch één van mijn favoriete schrijvers. Een ander lievelingsboek van hem is voor mij 'Glory Road'. Ik sta er altijd weer van te kijken hoe ik geniet van Heinlein, ondanks zijn rechts-reactonaire denkwereld...
Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7 eigenschappen van effectief leiderschap!

Awesome boek, het verandert je manier van denken door middel van compleet nieuwe inzichten in alledaagse situaties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek 'pap vertel s' van Elma van Vliet en ingevuld door mijn papa... Mijn moeder is haar boek nog aan het invullen dus als dat klaar is, staan die twee boeken op een gedeelde eerste plaats...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zoveel boeken die mij aan het denken hebben gezet en zowaar mijn leven hebben veranderd. Hier een aantal: "Knielen op een bed violen" (Jan Siebelink)
"De geheime Newton"(Geert Kimpen)
"Het leugenhuis"(Anne B. Ragde)
"De kunst om in koor te huilen" (Erling Jepsen) overigens van deze laatste ook een film gemaakt. Prachtig hilarisch boek met lekkere zwartgallige humor die je aan het denken zet.