Wat zijn populaire boek(en) (reeksen) in de categorie fantasy/avontuur/oorlog/actie?

Denk hierbij aan Harry Potter, Game Of Thrones, The Hunger games, Twilight etc.

Toegevoegd na 21 minuten:
Én science fiction(in de vraag)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De serie Gone
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gone lijkt goed, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je fantasy met daarin avontuur, oorlog en actie? En waarom noem je er dan geen science fiction bij? The Hunger Games is toch echt science fiction, en Gone ook! Zoek daar maar eens op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een goed punt. Je zou ook kunnen zeggen avontuur, actie en oorlog met een vleugje fantasy (en science fiction) (ik weet niet of je Game of Thrones kent, maar als ik op de serie mag afgaan vind ik dat wel een aardige samenvatting, op science fiction na dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken Game of Thrones, en het zou mij niks verwonderen als George RR Martin er over een tijdje ook een beetje SF doorheen mengt. Hij zal toch moeten verklaren waar die enorme ijsmuur vandaan komt en dat valt niet mee met een klein beetje drakenmagie ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, en misschien zou je bepaalde dingen in dit (en soortgelijke verhalen) al af kunnen schilderen als science fiction. Ik bedoel, tot levend komende doden, wie zegt dat het (in de toekomst) onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in elk geval wat tips voor je, zie bij de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik ben aan het noteren! ;p

Het beste antwoord

Als je van fantasy houdt en voorlopig niet klaar wil zijn met lezen, kun je de 'Rad des tijds' boeken van Robert Jordan lezen. HEEL veel delen, niet allemaal even goed, maar ik heb het tot deel 6 volgehouden.
Raymond Feist schreef de Riftwar-boeken. Ook grotendeels 'goed voer'.
Een heel stuk ouder maar niet minder leuk: Amber van Roger Zelazny.
Als je niet vies bent van science fiction, kan ik je alles van Peter F. Hamilton aanraden. Hij heeft zelfs een serie (de Void-boeken) waarin hij SF en Fantasy heel leuk weet te mixen.
En de SF van Alastair Reynolds is ook heerlijk avontuurlijk en vol actie.
Als je van dystopieen zoals The Hunger Games houdt: Gone, maar ook het originele Nederlandse 'Koepels' van Mariette Aerts (voor jongeren).

Zo, nu ben je wel weer een half jaartje onder de pannen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie dat het inderdaad erg veel leesvoer is. Mag ik je vragen waarom je afhaakte bij Het Rad des Tijds ?
anneliez
11 jaar geleden
Amber is ook leuk, ik ben bij rad afgehaakt bij deel 8 ofzo, misschien had ik ze niet zo snel achter elkaar moeten lezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is goed leesvoer, maar uiteindelijk, na 5 delen: Te veel van hetzelfde, helden die blijven steken in hun persoonlijke ontwikkeling en constant dezelfde domme fouten blijven maken, toename van de voorspelbaarheid maar ook de mening dat een verhaal een begin en een einde moet hebben en niet eindeloos uitgemolken moet worden. Bij Robert Jordan is het heel extreem: deel 12 zou het laatste deel zijn, toen bleek dat er toch nog een deel 13 zou komen, toen ging Robert Jordan dood en werd 13 opgesplitst in 2 delen en afgeschreven door andere schrijvers, en nu is het NOG niet afgelopen. Zucht. Ik heb daar niet genoeg geduld voor ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, dat vind ik persoonlijk ook minder. Een verhaal mag best een keer afgelopen zijn. Of ik een half jaar onder de pannen ben weet ik niet, dat hangt er vanaf van hoeveel vrije tijd jij verwacht dat ik heb, ik er aan besteed en hoe snel ik lees, maar het zou me niet verbazen als het langer gaat duren. Zoals ik het las was het echter nu wel "afgelopen" maar zouden er nog 2 prequels horen te komen. ps. Het nadeel van (goede) series en boeken is dat de schrijver ook een punt heeft waarop hij moet stoppen, doet hij dit niet, dan stopt hij zelf een keer en blijft het vervolg een groot mysterie. Ik zou van zoiets gek kunnen worden. (Hangt af van het type verhaal, The Hunger Games waren voorspelbaar qua einde, maar de weg ernaartoe niet.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bij Het Rad des Tijds nu net begonnen aan deeltje 11, in een eerste leesbeurt kwam ik ooit tot 7, maar wilde het toch echt eens helemaal gelezen hebben. Dus toen ook maar begonnen met een nieuwer boekje dat een proloog is.
Het is niet makkelijk, maar toch blijft het leuk. Al wordt er soms wat teveel geouwehoerd en zijn er wat teveel verhaallijntjes naar mijn smaak. Maar mocht je echt veel te veel tijd over hebben en graag epische Fantasy lezen (ik hoop ooit nog wel op een verfilming (serie)) dan is dit zeker aan te raden.

Andere antwoorden (6)

Levende schepen, schijfwereld, moordenaarsleerling
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schijfwereld voorbij zien komen, zag er goed uit. Bedankt!
anneliez
11 jaar geleden
ik moest even door het eerste boek heen, maar ze werden steeds leuker. Zijn echt boeken je houdt ervan of je vindt het niks, geen tussenweg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik zie wel dat er een stuk of 40 boeken zijn. Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn hoe ik dit moet zien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
me te vertellen hoe ik dit moet zien*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En misschien nog even tussendoor: De overige twee zijn trilogieën in The Realm of the Elderlings. Dit kan ik dus zien als een fantasywereld waar meerdere verhalen zijn verzonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En er zijn nog 2 series in dezelfde 'wereld', de boeken van de nar en de kronieken van de wilde regenlanden. Robin Hobb is een zeldzaam goede schrijfster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 'schijfwereld' (Discworld) boekjes van sir Terry Pratchett kun je in principe allemaal los van elkaar lezen, maar het is wel prettig als je begint met de eerste boekjes om een beetje beeld te krijgen van hoe de wereld in elkaar zit. Het is lekkere maffe humor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom inderdaad in totaal 4 trilogieën tegen. Het ergste is dat ik tussen alle boeken, namen en series die ik nu tegenkomen een volgorde zal moeten kiezen.
anneliez
11 jaar geleden
Klopt wat stippel zegt, vooral de eerste op volgorde lezen, verder is er ook nog een serie met verhalen van de schijfwereld, over Tiffany en de ortjes. Ook heel leuk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De schijfwereld boeken worden leuker naarmate je er meer van leest. De eerste (color of magic) is misschien niet de makkelijkste om mee te beginnen: het verhaal is wat chaotisch.
De wetten van de magie bijvoorbeeld.. Daar heb je een hele serie van, heeft een beetje weg van THE lord of THE rings. Van Terry goodkind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik zelf niemand aan willen raden, maar dat is persoonlijk natuurlijk. In het begin gaat het nog wel, maar vanaf deeltje 5 zijn van de ongeveer 1.000 bladzijden er gemiddeld 600 alleen maar herhaling van vorige delen.
De grijze jager serie van 12 boeken, ik heb aleen het ertste boek gelezen maar erg leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees eens Robert Ludlum, Stephen King, Lee Child, Jack Vance, Robin Cook enz.
Kijk eens op Crimezone.nl
Veel leesplezier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben wat minder van de Fantasy reeksen, maar een grote fanaat van SF, en als ik kijk naar je interesses in je profiel, dan waag ik een gokje en geef ik je adviezen die daarin passen (althans, dat hoop ik!)

De beste schrijver van harde SF (computers, techniek, relatie mens-machine, de toekomst van de mens...) is naar mijn mening Gregory Benford. Hij is ook meervoudig winnaar geweest van de belangrijkste prijzen in SF en Fantasy (Nebula, Hugo, Locus...), en Benford zelf is een topwetenschapper in het Jet Propulsion Lab in USA.
Zijn beste boeken zijn naar mijn idee de reeks van de 'The Mech wars'. Zie de link voor de titels (gewoon in het NL's verkrijgbaar)
http://www.boekbeschrijvingen.nl/benford-gregory/benford.html

Een van mijn favorieten allertijden is de serie van Ender, van Orson Scott Card (ook een van de weinige schrijvers die alle grote prijzen in de SF heeft gewonnen) Superspannende boeken met eersteklas beschrijving van de mens-machine-alien relaties, ijzersterke personages... een echte topper!
http://www.boekbeschrijvingen.nl/card-orson/card.html

Dé klassieker in de categorie is een oude reeks van boeken. De eerste boeken komen uit de jaren 50, en de laatste uit de jaren 80, maar laat je hierdoor niet afschrikken, want die blijven zó goed...! Dat is de Foundation-serie (samen met de Empire-serie) van Isaac Asimov. Omdat het oude boeken betreft is het niet in alle winkels verkrijgbaar, maar zonder probleem via Internet (lange leve Amazon!)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov#Foundation

Er zijn uiteraard vééél meer, maar deze zijn de 3 reeksen die ik de allerbeste vind die ik ooit gelezen heb.

Veel leesplezier!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje, omdat ik een warm 'vroegah was alles betah' gevoel kreeg bij het zien van al die titels die ik als pubergrietje las ;-) Toch leuk he, dat je van SF ook dat gevoel kunt krijgen! Van Gregory Benford heb ik weinig gelezen. Lees je tegenwoordig ook Peter Hamilton en Alastair Reynolds? Ook lekkere knetterende SF.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wie zegt dat met name in SF-wereld niet zo is?
Soms denk ik het echt, al ken ik je aanbevelingen niet, alleen van naam, als ik langs de boeken kijk in de boekenwinkel.
Ik heb de laatste jaren (kinderen, fulltime werk, andere hobby's, GV...) helaas erg weinig tijd voor lezen van SF. Mijn laatste boek (niet lachen): Moby Dick. In het Engels. Ik ben de volle 3 weken van de vakantie mee bezig geweest! Maar ik noteer de namen!! Thnx!! En als je maar de kans krijgt en hou je van harde SF... dan móet je echt de serie van de Mech-wars van Benford lezen. Zelfs als je (net zoals ik) al geen puber meer bent. Het laatste boek uit de serie heb ik op m'n dertigste gelezen, en vond ik nog altijd keigoed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de andere 50 die nog bovenop de kast liggen, uit zijn, zal ik er eens aan beginnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha! Heel herkenbaar!!
Om het lijstje aan te vullen twee spiksplinter nieuwe series à la Hongerspelen; Inwijding (Veronica Roth) en Legend (Marie Lu) van beide alleen nog 1 deel uitgegeven.
Fantasy/Magie; Het Nachtcircus (Erin Morgenstern) in alle opzichten magisch!!
- Deze antwoorden vanochtend ook al op een andere, helaas verwijderde vraag gegeven maar de kracht van iedere goede reclame zit em in de herhaling!! Veel leesplezier!!