wanneer wordt een thriller literair genoemd?

Bij het boek Terug naar de kust van Saskia Noort staat dat het om een literaire thriller gaat, waarom is deze literair en niet gewoon een thriller?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Historisch worden liefdes- en misdaadroman (of beter romannetjes) als lage cultuur gezien. Het was pulp die in grote aantallen geproduceerd wordt door nietszeggende schrijvers. Dat in tegenstelling tot de psychologische drama's met ingewikkeld taalgebruik die briljante 'auteurs' schrijven.

De term literaire thrillers is bedacht door uitgevers om het genre thriller en misdaad uit de pulp sector te halen en te kunnen koppelen aan de briljante auteur die we uit de 'literatuur' kennen. Hierdoor krijgen lezers het idee dat ze bezig zijn met een bijzondere leeservaring (want: literair) geschreven door een briljante auteur. Die auteur fungeert vervolgens weer als merk om ook zijn/haar volgende boeken aan de man te brengen.

Let wel: ik beweer niet dat de inhoud van die boeken van hoge of lage kwaliteit is. Maar het heeft wel te maken met hoe de kwaliteit geacht wordt te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord, ik ben weer een stukje wijzer geworden!

Andere antwoorden (2)

Als het zo op de kaft staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als veel mensen het boek waarderen en vinden dat het "hoogstaande" literatuur is. Dat betekend dat het dus niet iets is om je een beetje te vermaken, maar echt iets bijdraagd in de boekenwereld en in het leven van mensen dan noemen we het met zijn alle opeens literair. De grens tussen wel en niet literair is niet echt te trekken. Het gaat vaak meer of wij met zijn alle het werk waarderen in de zin dat het meer is dan vermaak en dan wordt het literair genoemd. Als er op de kaft van een boek staat dat het een literair boek is kunnen deskundigen het daar ook niet mee eens zijn en sommige juist wel.