Wat zijn goede boeken over de 2e wereldoorlog?

En dan met name boeken die autobiografisch zijn of boeken die alles gedocumenteerd hebben. Het liefste het laatste.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Brede vraag, want een boek met volledige documentatie over de hele Tweede Wereldoorlog heb ik nog niet gevonden. Wel zijn er een aantal (auto)biografieën en boeken met veel documentatie die ik iig de moeite waard vind:

"Tot het laatste uur: het intrigerende levensverhaal van Hitlers secretaresse" is het verhaal van Traudl Junge (de persoonlijke secretaresse van Hitler). Dit vind ik één van de meest indrukwekkende autobiografieën over de Tweede Wereldoorlog. Zij is bij hem van 1942 tot aan zijn laatste dagen in de bunker. Ze heeft het verhaal in 1947 opgetekend, maar met hulp van een journaliste pas in 2002 uitgegeven.

"HhhH" (subtitel Himmlers hersenen heten Heidrich) van Laurent Binet gaat over het leven van Heidrich en zijn moordenaars Jozef Gabčík en Jan Kubiš. Indrukwekkend boek, waarin de biograaf ook zichzelf bekritiseert.

"De man die naar Auschwitz wilde" gaat over de oorlogservaringen van Denis Avey. Hij vecht eerst in Noord-Afrika, maar komt als krijgsgevangene uiteindelijk in een werkkamp naast Auschwitz terecht en ruilt daar van plaats met een gevangene in Auschwitz.

"Het zakdoekje" van Gé Reinders, een zoektocht naar het oorlogsverleden van zijn moeder (Nederlands).

"Oorlogsliefde" van Auke Kok, het verhaal van Corrie den Held, die trouwde met Anton van der Waals, zonder te weten dat hij de meest beruchte landverrader van Nederland is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de input, ik ga ze lezen!

Andere antwoorden (5)

Het meisje met het rode haar is een dagboek van de nederlandse verzetsstrijder hannie schaft
Een mooi boek, met lekker veel informatie
(niet door haar zelf geschreven, maar wel waargebeurd.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nacht und Nebel van Floris Bakels is een boek dat door Lou de Jong is aangeraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boeken van historicus Stephen Ambrose zijn heel mooi, vaak vertaald in het Nederlands: D-Day, Band of Brothers, De Overwinnaars etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je autobiografische boeken wilt kun je o.a. denken aan Sla Toe & Houd Stand, of SPRONG in het Dal van Diepe Duisternis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf was ik nogal onder de indruk van het het boek Mila18 van Leon Uris; dit gaat over het getto in Warschau. Het is een roman, maar Leon Uris heeft hiervoor grondig researchwerk uitgevoerd. Een ander heel bekend boek van hem is Exodus.