hoe heet een boek met een splitsing in het verhaal (keuze hoe het afgaat lopen)

hierbij kun je denken aan:

de jongen liep het lange bospad en stond oog in oog met zijn aardvijand. sluit je bij mij aan?' vroeg de vijand.

lees hier verder om niet bij hem aan te sluiten.
ga naar pagina 100 om hem bij zijn vijand aan te sluiten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K
Antoni
14 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag, weet ik niet. Maar wie denkt of vindt, dat dit soort boeken of verhalen niet bestaan, heeft ongelijk. Ik ken dit soort boeken wel degelijk. Je kon in dat soort boeken steeds opnieuw een keuze maken waar je na een deel van het verhaal verder wilde lezen, precies zoals de vraagsteller beschrijft.
Antoni
14 jaar geleden
Via deze website vind je voorbeelden uit de serie: "Kies je eigen avontuur": http://www.gamebooks.org/show_series.php?id=359

Antwoorden (4)

Als er niet ook een literaire term voor bestaat, denk ik dat je het "non-lineair" kan noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrij letterlijk betekent het "niet lijnvormig", en is zeker van toepassing op een "boomvormige" verhaallijn zoals Youris dat omschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal is dan lineair, maar het boek niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*betekenT, Cantare
Wordt dat niet gewoon "keuze-verhaal" genoemd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoiets heet een choice boek volgens mij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een werkelijkheid en geen boek... Dit gebeurt elke dag in jouw werkelijkheid...

Het boek heet the neverending story...
Of noem het je levensboek...

Er is wel een film die één begin heeft en drie einden naar keuze: Stigmata...