Ik wil graag beginnen aan een verhaal, maar duid ik de hoofdpersoon aan met ik, zij of haar naam?

Wanneer kies je dus over het algemeen voor ik, zij, of de naam van de hoofdpersoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook allerlei mogelijke tussenvormen, dus zowel een ikverteller als een alwetende verteller in een verhaal. Je maakt het er wel ingewikkelder op, maar vaak ook wat dynamischer. Met zo'n alwetende verteller kun je moeilijker dingen 'geheim houden' in je vehaal. Probeer het anders eens in allebei de vormen en kijk wat het beste werkt voor je verhaal!

Het beste antwoord

Je geeft 3 mogelijkheden, maar er zijn er eigenlijk maar 2.
Het is of de ik-vorm, of de gecombineerde vorm zij en haar naam.

Het ligt er een beetje aan wat voor soort verhaal het wordt. Wil je een verhaal, dat weergeeft hoe de hoofdpersoon denkt, doet en wat ze beleeft, dan kun je voor de ik-vorm kiezen. Maar je rol als schrijver is dan iets beperkter.

Als je kiest voor haar naam (en "zij") dan kun je ook beschouwend schrijven. Voorbeeld:
Als de hoofdpersoon een onverstandige beslissing neemt, en zij heeft het (in je verhaal) niet door dat het niet verstandig is, dan kun je dat gegeven in een verhaal in de "ik"-vorm (nog) niet kwijt. Dat kun je alleen maar laten blijken in de verdere loop van het verhaal.

Als je met hetzelfde gegeven in de "naam-zij" vorm schrijft, kun je op datzelfde moment zelf (als schrijver) daar al iets over zeggen.

De keuze is aan jou; gaat het echt alleen om hoe de hoofdpersoon de zaken beleeft en is jouw visie op de gebeurtenissen niet zo belangrijk, kies dan voor de ik-vorm. Wil je zelf allerlei gebeurtenissen interpreteren, kies er dan niet voor, en houd het bij naam-zij.

Overigens lijkt mij, dat een verhaal in de ik-vorm schrijven veel moeilijker is. Mijn ervaring is, dat zulke verhalen wel heel goed moeten zijn, om boeiend te blijven. De reden zou kunnen zijn, dat de lezer het steeds maar weer vanuit één perspectief ziet, en je de kans loopt dat het snel saai of vervelend wordt. Maar als je heel goed kunt schrijven, dan is het zeker mogelijk. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt er aan in welke vorm je gaat schrijven. Als je in 'ik' vorm schrijft, zul je alles moeten beleven en schrijven volgens 'haar' gedachten. Schrijf je in de naam van de persoon, dan schrijf je van uit het perspectief van de verteller. Dus je kunt zelf kiezen hoe je het wilt! Het is jouw verhaal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He dat is een goede. Ik denk dat ik dan de ik-vorm het aantrekkelijkst vind.
Dat ligt er aan van uit welk perspectief je het verhaal wilt vertellen.
Voor het verhaal zelf is het niet zo belangrijk. behalve als je de hoofdpersoon op het eind laat sterven. Dan is de ik vorm natuurlijk niet zo handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik zal alvast een geheimpje verklappen; de hoofdpersoon blijft (gelukkig) gewoon leven :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je dus rustig gaan "ikken". Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel goede boeken hoor, in de ik-vorm die op t eind dood gaat of al blijkt te zijn. Maar tis wel een moeilijke vorm van schrijven...
Als jij zelf als het ware de hoofdpersoon bent, ook als het fictie is, dan is het vertellen in de ik-vorm handig. Neem je iets meer afstand en kijk je naar de hoofdpersoon dan kan je het in de zij-vorm schrijven en ook af en toe de naam gebruiken.
12 jaar geleden
Je kunt ook een deel uit haar perspectief zien en een deel uit je eigen perspectief of dat van een ander hoofdpersonage (dit wordt ook gebruikt in breaking dawn het boek, vond ik persoonlijk heel leuk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf het verhaal zoals dat in je opkomt.

Schrijf het verhaal zoals jij dat in je hoofd hebt.
Schrijf dat verhaal alsof iemand jou een boeiend verhaal vertelt.

Je hebt een verhaal in je hoofd en dat ga je opschrijven.
Het maakt niet uit welke persoonsvorm je gebruikt, welke namen, welke tijd, wat dan ook.
Het gaat er om dat je op een vlotte manier
een interessant verhaal vertelt.

Je kunt de rol van beschouwer hebben, van een alwetende, of je kunt de rol hebben van een deelnemer aan het verhaal.
Maar daar kunnen anderen niets over zeggen.\

Jij hebt dat verhaal in je hoofd en het moet dus jouw verhaal worden.

Daarbij moet je niet over een heleboel dingen gaan zitten nadenken, want dat beperkt je creatieve vertelling.

Later, als het verhaal af is, dan ga je een controle doen over persoonsvormen, tijdsbestek, taalgebruik, zinsopbouw e.d.

Hier vind je een heleboel tips:

http://www.shortstory.nu/korte_verhalen_schrijven/

http://verhalen.startpagina.nl/

http://www.leerwiki.nl/Verhalen_schrijven