Het ISBN is al ruim 40 jaar de wereldwijde standaard in het boekenvak.
Met een ISBN maakt u uw uitgave uniek herkenbaar.
Dankzij het ISBN wordt uw uitgave opgenomen in het assortiment van (online) boekhandels, bibliotheken en andere aanbieders van boeken in welke vorm dan ook.
Het ISBN zorgt er voor dat uw uitgave makkelijk vindbaar is op het internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ISBN" stands for "International Standard Book Number". An ISBN is a number, not a bar code.

Het is een uniek nummer wat per titel wordt uitgegeven.
Het ISBN is een unieke code die aan vrijwel iedere boekuitgave wordt toegekend,
met als doel de transacties in de bedrijfskolom te vergemakkelijken en eenduidig te maken.

Het ISBN heeft als belangrijkste kenmerken:

Het is een economisch instrument, ontworpen om het transactieverkeer tussen handelspartners te vereenvoudigen.
Het bezit een welomschreven structuur volgens internationale afspraken. Binnen die afspraken zijn instanties op drie niveaus gerechtigd het beleid en beheer te voeren.[1]
Het identificeert niet een werk van een of meer auteurs, maar een bepaalde uitgave van een werk.
Behalve uitgaven in boekvorm krijgen ook enkele andere informatieproducten (educatieve software, elektronische informatiedragers) een ISBN.